torsdag 2 april 2009

We're in this together

När jag skriver det här är det mindre än 12 timmar innan planet ska gå. Sedan väntar 15 timmars färd innan jag kommer fram.

Hittills finns förstås inget att säga, för resan har inte börjat ännu. Det här är mest en startsignal för att tala om att den här bloggen är aktiv igen. Och den här gången är det Nihon som är resmålet, och särskilt Tokyo förstås. Redan tidigt insåg vi att bara Tokyo med omnejd utan problem kommer att fylla upp vår tid.

Jag säger "vår", för den här gången reser jag inte ensam. Första gången i Japan. Jag har inte precis bra kunskaper i japanska. Tänk om de inte förstår vad jag försöker säga? Tänk om jag inte förstår dem? Jag vet, jag vet, då blir det precis som vilket samtal som helst som jag försöker ha med andra människor. Men i alla fall känns det bra att ha någon att kommunicera med där de ömsesidiga missförstånden ligger på en mer bekant nivå. Det är där Roger kommer in.

För min Japanresa är Roger förmodligen den bästa reskamraten. Vi har nu känt varandra så pass länge att vi är någorlunda bekväma med varandra. Dessutom har vi ett gemensamt intresse för japansk kultur av alla de slag (dvs anime - den man kan se på tecknad film med kan man resa med). Trots att vi har gått lite olika utbildninginriktningar - jag har valt humanistisk inriktning, han KTH - har vi en del likartade karaktärsdrag. Vi är ungefär lika självföraktande, socialt misanpassade misantroper (vilket iof sig är en mycket vid definition, så det säger nog inte så mycket). Om det kommer att leda till någon slags mental härdsmälta under resan återstår väl att se.

Jag har i princip packat klart. Nu återstår bara väntan, lite vila och så den självklara ångesten: har jag fått med mig passet? Vilka vitala researtiklar har jag lyckats glömma? Tänk om biljetterna inte accepteras på flygplatsen? Det blir ju lite snopet om jag inte ens kommer iväg. Jag kan tänka mig samtalen efter påsk: "Så, hur var det i Japan?" "Jo, Arlanda var lite spännande, men sen var det något av en besvikelse." Nåja, imorgon vid den här tiden kommer jag att veta. Om jag lyckas få tag i en fungerande Internetuppkoppling kommer du som läser det här också att få reda på det. Ganbatte ne!

1 kommentar:

  1. Jocke !

    Hallå där kompis! Jag har varit uppslukad i jobb sen november...å det har bara "rullat" på sen dess. Det är nu när jag inser att jag helt missat att svara på ditt mail (blogglänken) du skickade mot slutet av Februari...
    Det är April nu..opps...hehe...kanske dags att ta sig lite semester.

    Vad gör du och när åkte du ? Jag ska läsa in mig på denna blogg och försöka sätta mig in i vad du gör. Men du får gärna skriva kort om det så blir det enklarer att förstå :)

    När kommer du hem till det avlånga kungariket ?
    //
    Peter

    SvaraRadera