lördag 11 april 2009

Terror in Odaiba

Rainbow bridge
Så här rädd blev jag... :)

House of Dolls... Burr, så läskigt!
Inne i Joypolis
Rainbow bridge
Fuji Center
Odaiba beach

På lördagen tar vi oss äntligen ut till Odaiba, den konstgjorda ön i Tokyos hamn. Odaiba byggdes i början av 1990-talet och är i princip ett stort nöjesfält (även om man kan bo där också - säkert jättebilligt). Enklaste sättet att ta sig dit är Yurikamome-monorailen. Den visar sig vara dåligt skyltad, så mina hiraganakunskaper kommer väl till pass (wohoo!).

Monorailen tar oss över den kilometerlånga Rainbow bridge till Odaiba. Det är fortfarande tidigt, så vi tar en promenad på sandstranden (komplett med en liten Frihetsgudinna). Hmm, synd att vi inte tog med oss badkläder. Sedan öppnar Fuji Center, en futuristisk byggnad med utsiktsvåning. Vi åker upp och beundrar utsikten över Tokyo.

Efter en tur i Fujicentrets olyckligt namngivna shoppingcenter FIsland är det dags för nästa sevärdhet: Segas underhållningscentrum Joypolis. Vi går in och letar upp ett par attraktioner som verkar intressanta. "Dark chapel" är en 3D-film, kul och underhållande (även om den är helt på japanska). Riktigt läskigt blir det dock när vi besöker "House of Dolls". Det är ungefär som att delta i en riktigt otäck J-horror film! Vi blir så skräckslagna att det tar ett bra tag innan vi hämtat oss. Helt klart att rekommendera för den som gillar skräckfilm men tycker att vanlig film är för mjäkigt.

Efter att således ha upplevt framtidens multimediashower äter vi lunch innan vi skiljs åt. Roger stannar på Odaiba, medan jag promenerar tillbaka längs Rainbow bridge och tar mig till Tokyo station. I närheten finns bokhandeln Maruzen, som jag botaniserar i. Det finns lite väl mycket intressant i den, så jag rusar tillbaka till vårt hostel och kollar vilka böcker som ändå går att köpa via nätet. Jag lyckas begränsa mig till två böcker, återvände till Maruzen och köper dem.

På vägen hem stöter jag på Roger, som har haft mycket roligt för sig på Odaiba. Vi återvänder hem för att planera kvällens utgång: vi vill äta på någon bra restaurang. Vi får väl se vad vi hittar.

2 kommentarer:

  1. Hmm. När jag bodde i Paris 98 var deras Frihetsgudinna utlånad till Tokyo. Är den det fortfarande eller gjorde de en kopia kanske? Spännande läsning! /FL

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppskattar det! Jag tror att de har gjort en kopia av den franska. Så den japanska har väl egentligen samma status som en amerikanska, även om det inte känns så.

    SvaraRadera