söndag 12 april 2009

The end of an era?

Jag Tokyo style!
Roger Tokyo style!

Vår sista dag i Tokyo är snart över. Igår kväll gick vi på en riktig sukiyakirestaurang och åt och drack gott och dyrt. Till idag hade vi inga planer, utan siktade på en uppsamling: komplettera eventuella inköp, förbereda packningen, säga adjö till vår nya favoritstad.

Efter en lugn frukost åkte vi tillbaka till Akihabara och gick runt i alla märkliga butiker där. Roger inhandlade en nästan skrämmande mängd mecha ("robotflygplan" för er som inte är bekanta med anime). Jag disciplinerar mig något mer, jag vet att jag kommer behöva pengarna där hemma, men kan inte helt motstå frestelsen att köpa ytterligare några poänglösa souvenirer (dessa bara till mig själv).

Människor med ansiktsmask är en ganska vanlig syn i Tokyo. Jag antar att masken skyddar mot avgaser och diverse allergener. Nå, efter åtta dagars observation av detta kunde vi inte motstå frestelsen: vi inhandlade några masker och testade Tokyostilen på allvar. Jag upptäckte snabbt att masken kanaliserade min utandningsluft uppåt, så att mina glasögon immade igen. Experimentet blev därför ganska kort.

Efter inköp och gemensam lunch delar vi på oss. Jag tar det lugnt och promenerar lite i Asakusa. Innan jag vet ordet av är klockan nära sex och Roger kommer tillbaka. Vi äter en enkel middag och återvänder hem. Pengarna är nästan slut, men förhoppningsvis har vi tillräckligt för att kunna ta oss till flygplatsen imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar