fredag 27 februari 2009

In this twilight




På fredag morgon råder uppehåll. Mina enda planer idag är att handla lite saker, samt förhoppningsvis träffa min turkiske vän Serhat på kvällen. Jag börjar med att gå upp till Sultanahmet och letar rätt på några kartor över Osmanska riket som en vän bett mig köpa hem.

Därefter bär det av till Istiklal igen. Här passar jag på att besöka Peramuseets utställning om Kurosawa: det visar sig att det rör sig om hans storyboards till olika filmer: tydligen tecknade han dem själv. De livfulla bilderna får mig att längta efter att se hans filmer igen. Roger, vad sägs om en Kurosawarulle under den närmaste tiden? Ran kanske?

I övrigt tillbringar jag tiden med att leta efter skor och böcker. Det förra misslyckas: de enda skor jag hittar som är prisvärda och intressanta finns inte i rätt storlek. Däremot får jag en djup tillfredsställelese av att köpa boken "Ottoman manufacturing in the age of the industrial revolution". Jag är nog den enda som blir så glad av en sådan bok.

Efter att ha ätit lite och fruktlöst besökt ytterligare några butiker återvänder jag till hotellet för att vila och läsa en stund. Jag har gjort upp om att träffa Serhat klockan åtta. Eftersom jag flyger hem imorgon får det inte bli en alltför sen eller blöt kväll. Snart är även denna Istanbulresa slut.

4 kommentarer:

  1. Ja, varför inte?
    Jag har ju sagt att vi måste ta alla hans gamla klassiker. Spelar väl ingen roll vilken ordning vi ser alla filmer i, så de nya kan ju vänta en vecka eller två.

    Låter som en utställning jag gärna skulle ha gått på. Varför är den i Turkiet och inte i Japan?... :-/

    SvaraRadera
  2. Good, good, already you are obeying my will...
    Ja, det är lite märkligt att Kurosawautställningen är här och inte i Japan. Men jag är inte den som klagar (även om jag förstår att du är det, i det här fallet).

    SvaraRadera
  3. "I det här fallet"?... I vilket fall brukar jag inte klaga?... Trodde det var ett av mina definierande drag.

    Apropå Kurosawa så kan jag meddela att jag laddat ned första avsnittet av anime-serien "Samurai 7". Du kanske kan lista ut vad den är baserad på. Enligt det lilla jag hittat än så länge så ska den ha Kurosawafamiljens blessings. Men vi får väl se...

    SvaraRadera
  4. Åja, nu ska du inte klaga på att jag inte definierar ditt klagande som en essentiell del av din personlighet. I så fall måste jag kanske omvärdera min bedömning, och då kommer du verkligen ha fog för att klaga!

    Hmm, nån slags japansk promotion för 7-up? eller kanske 7-11? (naturligtvis uttalat på japanska, shichi-juuichi).

    SvaraRadera