onsdag 29 juni 2011

I poetens hus


Jag har en dag att ägna åt att lära känna Chengdu bättre. Utifrån turistkartorna och guideboken har jag lokaliserat Du Fus hus. Du Fu levde på 700-talet (712-770) och räknas en idag som en av Kinas främsta poeter genom tiderna. Han bodde ett antal år i Chengdu, och av hans hus har det gjorts ett museum tillägnat honom.


Kartorna är klara och tydliga, så jag bestämmer mig för att gå. På vägen går jag igenom Folkets park och Kulturparken, två mycket vackra grönområden som höjer intrycket av den annars rätt så platta staden.

I Kulturparken finns ett daoistiskt tempel, den gröna getens tempel, och jag ägnar en stund åt att gå runt i det. Det finns flera fina detaljer i det, men inne i själva tempelbyggnaderna får man inte fotografera.

Jag går vidare, och efter några missar lyckas jag hitta fram till Du Fu-museumet. Det är en väldigt fin park med flera olika byggnader som på olika sätt lyfter fram olika aspekter av poetens liv och verk. Jag skriver en stund i skuggan av en staty av honom, i förhoppningen att denna poets bostad ska verka inspirerande på mig.


Jag undersöker också museishopparna i jakt efter någon diktasmling av Du Fu på engelska. Men sökandet visar sig tyvärr fruktlöst: den enda bok de har på engelska är förseglad bakom en utställningsmonter. Så mina läsare för nöja sig med denna dikt, som jag översatte för ett par år sen till min litteraturhistoriahemsida:


Nymånen


Den nya månen ville stiga högt

Dess sluttande bana nådde aldrig till himlens kant

En stund blickade den över kullen

Försvann så i molnig solnedgång

Vintergatan ändrade inte färg

Inga bergstoppar frös av fruktan

De vita daggdropparna föll på gården

Blommorna grät, fulla av tysta tårar.


Efter att ha spenderat lite tid i Du Fus trädgårdar återvände jag samma väg jag kommit. Den här gången stannade jag i Folkets park och besökte ett av dess många tehus. Där satt jag en bra stund, läste och drack te, innan jag gav mig av hemåt. Jag lyckades gå rejält fel på hemvägen, trots att vägen var väldigt lätt. Jag har nog inte riktigt återhämtat mig från magsjukan, så jag väljer att ta det lugnt och skriva ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar