torsdag 16 juni 2011

Hongkong: ett första intryck



Vid sjutiden på kvällen landar planet från Beijing i Hongkong. Jag har varit "i transit" i 24 timmar och är rätt utpumpad. Men allt är inte klart än. Först ska jag ta mig till Chungking Mansions, där min vän Roger väntar.

Jag tar expresståget till Kowloon, men är sedan osäker på hur jag ska ta mig vidare, så jag använder en taxi. Transfern går på 90 hongkongdollar (tåget) + 40 för taxin =130 (en hongkongdollar är ungefär en svensk krona).

Det är mörkt ute, men staden lyses upp av neonskyltar i mängd. Jag tänker direkt på Tokyo. Det är något särskilt med östasiatiska storstäder helt klart. Ett kraftigt regn bidrar till stämningen av skitig science fiction (Bladerunner).


Roger möter upp vid Chungking Mansions entré. Det är en rätt nedgången byggnad som ökar känslan av Bladerunner, men rummen är helt OK. Jag lämnar mina grejer, och sedan går vi ut och äter samt tar en tur i stan.

Än har jag inte fått något grepp om Hongkong, utom då att den påminner om Tokyo. Med tanke på att det är regnväder får vi se hur länge vi stannar här: om regnet fortsätter ösa ner åker vi kanske till Shenzhen en dag tidigare.

Jag är trött efter den långa resan, så vi återvänder snart till Chungking Mansions för att sova.

3 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att du fotar lillebror mycket nu, så att jag får en glimt av honom också :-)
    Ha en bra resa
    /Din nya läsare Rosel

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt några bilder på din bror iaf. Mer kommer förhoppningsvis!

    SvaraRadera
  3. tackar! Och ni ser helt sjuka ut i de där hjälmarna!! *skratt*//Rosel

    SvaraRadera