fredag 24 juni 2011

Dikter från Kina

Hong Kong

Regnet
öser ner
forsar fram över gatorna
blöter ner allt
mina fötter
plaskar i vattenpölarna
sandalernas band
lämnar svarta märken
på huden


På Victoria Peak

Blånande molnbanker
mot himmelsväven
stadens ljus speglas i vattnet
och i molnen

det är skymning


Människorna i Shenzhen

alla dessa människor
som rör på sig
alla dessa människor
som stirrar på mig
alla dessa människor
som undrar över mig
alla dessa människor
som mig


Lång färd

Jag kan färdas
tusentals mil
se världar jag aldrig vetat fanns
lära mig språk jag trott var utdöda
se dagen gry ur nya vinklar

men
jag befinner mig ändå alltid
på samma ställe


Förpuppad

Vägen framåt
går genom

förändring

att bli
det jag inte är
då jag
inte längre är
jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar