söndag 3 juli 2011

Från Xian till Beijing

Stora hallen i Militärmuseet, Beijing. Fallossymbol någon?
Big Wild Goose Pagoda, Xian


Det senaste dygnet har lite grann flutit ihop för mig. Jag hade egentligen tänkt åka tåg från Xian till Beijing den 2:a, men eftersom det inte gick att få tag på några tågbiljetter blev jag tvungen att flyga morgonen den 3:e istället. Det gav mig en hel extra dag i Xian, samtidigt som jag behövde komma upp mycket tidigt för att hinna med mitt flyg.

Eftersom Xian var lika varmt som förut orkade jag inte med så mycket. Men jag tog mig till Shaanxi History Museum, som sägs höra till Kinas bästa museer. Så här i efterhand kan jag konstatera att det tyder på en rätt låg standard. Nej, det var faktiskt helt OK, inget större fel på det men heller inget spektakulärt. Problemet var att jag var tvungen att köa i en timma i stekande hetta för att komma in, och se det var det verkligen inte värt.

I samma område ligger The Big Wild Goose Pagoda, den enda byggnad i Xian som finns kvar sedan storhetstiden. Jag besökte pagoden lite snabbt, och nog är den fin. Särskilt som den är från 700-talet. Parken runtom är för övrigt helgad åt munken Xuanzang, vars resa till Indien låg till grund för en av Kinas mest berömda äventyrsberättelser, Journey to the West.

På eftermiddagen lyckades jag hitta ett postkontor och fick äntligen iväg några vykort. Sedan kroknade jag av hettan och lade mig på en mörk plats med mycket AC.

Tidigt nästa morgon lämnade jag Xian. Till skillnad från Yunnan och Sichuan kommer jag nog inte sakna den här staden. Det känns bra att ha varit i Xian, men det enda som skulle få mig att vilja återvända är om/när Shihuangdis grav blir tillgänglig.

Flygresan gjorde att jag kom fram till Beijing vid elva, och var på plats på hotellet jag bokat vid ungefär halv tolv. Jag fick omedelbart tillgång till ett rum, och snart var jag på väg ut på stan igen.

Till skillnad från många av de andra städerna har Beijing tunnelbana, något som är så mycket mer lättanvänt än bussar. Här är det ingen risk att jag hamnar lika fel som i Xian!

Eftersom förmiddagen gått åt till transport bestämde jag mig för att inte besöka Förbjudna staden idag. Istället åkte jag till Militärmuseet.

Till att börja med blev jag lite besviken på museet: det var mest en massa vapen uppradade efter varandra, utan sammanhang eller förklaring. Men så upptäckte jag utställningarna om Kinas moderna krig, från 1800-talet och framåt. Här blev det en tydlig kronologisk framställning av kända historiska händelser. Behöver jag lägga till att framställningen var grovt vinklad till en grovt nationalistisk skildring? Här skiljer sig inte Kina från t ex det japanska krigsmuseet Yasukuni-jinja. Samma självförhärligande, samma demonisering av fienden. Det mest förvånande var att Kina inte tog upp Nanjing-massakern. Jag hade väntat mig att de skulle göra en stor affär av det, men tydligen inte.

Inför morgondagen har jag bokat in en resa till den Stora muren. Vi får väl se hur det avlöper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar