torsdag 7 juli 2011

Åtta bra saker att ha med på Kinaresan

Inte i någon särskild ordning:

1) Plecos iPhoneapp. Grunden är en engelsk-mandarin-engelsk dictionary. När kineserna inte förstår vad jag försöker säga slår jag bara upp ordet i pleco och visar den kinesiska texten för dem. Och när de försöker berätta något men inte kan så kan de låna iphonen och skriva det på kinesiska, och jag får översättningen till engelska. Detta har överbryggat otaliga språkklyftor.

Pleco innehåller också en skannfunktion som gör att jag kan skanna kinesiska tecken och få dem översatta. Jag har inte använt den många gånger, men den har hjälpt till i några fall. Tack för detta tips Daniel!

2) Litet hushållsapotek. Du vet, för när magen pajar eller du plötsligt drabbas av influensa....

3) ITC for Train - grym app för att kolla tågtider i Kina. Tack igen Daniel!

4) iStart Chinese - utmärkt app för att komma igång med lite kinesiska. 3 x tack till Daniel!

5) Lonely Planets Kinabok. Oumbärlig, trots vissa fel och oklara kartor.

6) From Yao to Mao: 5000 years of Chinese History av Kenneth Hammond. Utmärkt föreläsningsserie att ha i mp3-spelaren under tågresor och andra väntetider.

7) Power over People av Dennis Dalton. Den bästa föreläsningsserien på mp3, att lyssna på igen och igen, även efter att Kinaresan tagit slut.

8) Filosofiska rummets podcasts. En nätt litet urval kompletterar lyssningsutbudet perfekt. Tack Ausrine!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar