torsdag 7 juli 2011

Sjukdom och stora områden

Smittskydd Asian style!
Vad kan man göra med ett kollapsande imperiums statskassa? Bygga en marmorbåt kanske?


Sommarpalatset

Förbjudna staden

De senaste dagarna har varit sådär, främst för att jag hastigt och lustigt blev sjuk. Det är någon slags influensa - feber, frossa, trötthet och rejält ont i halsen. Det har förstås begränsat min förmåga att företa mig aktiviteter.

Innan sjukdomen bröt ut hann jag med att besöka den Förbjudna staden, som är imponerande, om än främst med sin storlek. Jag var inte enormt imponerad av palatsen och tronerna. Det påminde en del om Topkapı i Istanbul, med den skillnaden att Topkapı kändes lite mer innehållsrikt. Kanske beror det på att jag var där först. Om man först besöker Förbjudna staden och sedan Topkapı kanske intrycket blir det motsatta.

Eftersom jag är så envis ville jag inte ge upp mina aktiviteter, trots att jag blivit sjuk. Så jag tog en förmiddag och besökte det mycket natursköna Sommarpalatset, där bl a änkekejsarinnan Cixis Marmorbåt ligger. Det var fint och intressant, men jag orkade inte så mycket utan tvingades återvända till hotellet, där jag mer eller mindre kollapsade av utmattning och sov i något mer än ett halvt dygn.

Den vilan gjorde att jag återhämtade mig något, men jag har ändå tagit det lugnt idag och ägnat mig mest åt shopping. Jag har fått tag på det mesta jag ville ha, utom extra glasögon. De där optikerbutikerna lyser med sin frånvaro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar