Måndagens mål var Fort Fermont, i västra änden av Maginotlinjen, färdigställt
1940. Vi åkte hit via Longuyon, där det skulle finnas en adress för den guidade
visningen av Fermont. Vi hittade till adressen, men där fanns ingenting. Ortens
turistcentrum var dessutom stängt. Lyckligtvis hjälpte ett franskt par oss att
hitta till fortet, som låg en bit utanför stan och hade varit svårt för oss att
hitta – i alla fall i tid.
Fermont låg öde fram till 1976, då en historisk förening
restaurerade det till museum, och de har dagliga guidade turer, men bara en
gång om dagen. Tack vare det franska paret hann vi precis med dagens visning.
Intryck från Fermont: jag har hört uttrycket ”betong- och
stålmonster”, men kan nu säga att jag inte riktigt förstått det förrän jag såg
Fermont. Detta fort, för 800 man, är ett gigantiskt underjordskomplex, beläget
ca 30 meter under jordytan. De olika delarna av fortet är förbundna med
underjordiska spårvägstunnlar. Vi fick åka en sådan spårvagn från entrén till
en av fortets avdelningar: sträckan var en kilometer. Själva spårvagnen
skramlade och dunkade så hårt att det gjorde ont i öronen. På det här djupet
var det ganska fuktigt och kyligt i luften. Med jämna mellanrum kunde vi se
sidogångar som sträckte sig ut i ett till synes oändligt mörker. Själva
rundturen var hårt styrd: det var strängt förbjudet att avvika från rutten.
Fortets labyrintiska karaktär gjorde det fullt förståeligt för oss, och tyngden
av jordmassorna ovanför injagade en klaustrofobisk olust. Vi skämtade om att
lägga ut brödsmulor eller dra en ariadnetråd bakom oss för att kunna hitta
tillbaka, och spekulerade i hur det skulle vara om det blev strömavbrott.
Ingången till fortet
En av bunkrarna som vaktade ingången till fortet
Själva rundturen leddes av en frivillig guide, av allt att
döma gammal soldat. Han pratade bara franska, och det var svårt för mig att
uppfatta mer än några brottstycken av det han sade. Lyckligtvis fanns en
skriftlig översättning till engelska, så vi kunde få ut en del i alla fall.
Fortet utifrån
Fortet gjorde ett hårt intryck: det var betong och stål
överallt. Kalt, ogästvänligt, brutalt överallt utom i officerarnas rum, där det
fanns enkla porslinshandfat och någon träbyrå. Förekomsten av en vinkällare i
köksavdelningen förmänskligade också intrycket. I övrigt kändes hela komplexet
mycket postapokalyptiskt: jag tänkte på de underjordiska gångarna i Terminator
eller Metro 2033. En del av rören i taken påminde kraftigt om Brazil. Fermont
skulle mycket väl kunna användas för filminspelningar, och har tydligen använts
för det också (men jag lyckades inte uppfatta vilka filmer – utom en fransk
dokumentär). De hade restaurerat fortet såpass väl att dess egna generatorer
stod för belysningen, och ett eldledningstorn hade restaurerats så att det
fungerade: vi fick gå upp på ytan och se när det aktiverades, en rund kupol som
ljudlöst höjdes ur marken och sedan sänktes igen, likt ett flygande tefat. Vi
vet att Maginotlinjen var en felsatsning, men kunde inte låta bli att bli
imponerade av ingenjörskonsten och den enorma kraft fästningen uppvisade.
En av de mer upplysta gångarna i fortet
Höj- och sänkbar kupol
Under kriget dödades en fransk soldat i Fermont: en tysk
88:a hade skjutit på ett av kanontornen och lyckats tränga igenom den armerade
betongen och döda en soldat. Ingen försvarsställning kan hålla i längden. Men
Fermont blev aldrig erövrat, utan kapitulerade tillsammans med resten av
Frankrike.
På vägen hem försökte vi hitta någonstans att äta, men allt
var stängt: de enda öppna butikerna i Longuyon var en tobaksaffär och en
blomsteraffär. Först när vi närmade oss Sapogne hittade vi en öppen restaurang.
Här på landet tycks butikerna vara öppet korta tider, och restaurangerna bara
från kl sju.
Häftigt! Låter som en resa jag mycket gärna hade varit med på.
SvaraRaderaDu har säkert koll på maginotforten där soldaterna strejkade för att ha fotbollsplan på toppen istället för försvarsanläggningar(minns tyvärr inte namnet vid skrivandes stund)? Tyskarna landade på den, och tog forten. Ha ha ha.
Hmm, nej, den känner jag inte till :O. Trodde fransmännen skötte Maginotforten rätt OK under offensiven. Det fort jag känner till som togs med glidflygplan var det belgiska Eben Emael.
SvaraRaderaSen är själva bygget av Maginotlinjen helt vansinnigt i sig. Jag förstår idén med en fortfikationslinje, men inte att den är så extrem (tunnlarna under Fermont var kilometerlånga), och sedan att de inte hade någon särskild beväpning. Hela fortet Fermont hade några 75 mm-kanoner och sedan kulsprutor. Läskigt ja, men inte så farligt egentligen. Känns som om de satsade totalt på försvar, nästan inget på motanfallskapacitet.
SvaraRadera