Linda Symcox diskuterar historieämnet i amerikanska skolor,
och gör en uppdelning som å ena sidan är rätt uppenbar, å andra sidan tydlig
och klar. Uppdelningen är mellan två olika åsiktsgrupperingar, dels en
nyliberalt influerad nationscentrerad, dels en kosmopolitiskt global. Hon visar
hur den traditionellt nationscentrerade historieundervisningen fått vind i
seglen under 1990- och 2000-talen och kommit att dominera skolpolitiken, i
synnerhet avseende historia, och gör klart att hon själv förespråkar den
kosmopolitiska versionen av historieundervisning. Hon formulerar också vad hon
anser att den ska innehålla i sju punkter:
1) Den ska syfta till att fostra ömsesidig respekt och
hänsynstagande för människor över hela världen, samtidigt som den fostrar
kärlek till hemmet (detta är vad Symcox ser som kosmopolitanism).
2) Den ska organiseras som en serie expanderande cirklar. I
förskolan utgår man från barnet självt och dess familj, för att sedan expandera
cirkeln under följande år för att successivt inkorporera grannar, lokala
grupper, andra samhällsmedlemmar, andra medborgare i staten, hela
mänskligheten, hela planeten och till slut hela biosfären. Denna tanke är
kraftigt influerad av filosofen Martha Nussbaum.
3) Den ska ta upp påverkan från geografi och klimat på
mänskliga och ekologiska händelser.
4) Den ska inkludera ekologisk historia så att eleverna
förstår hur världen hänger ihop och att våra liv är beroende av biosfären.
5) Den ska lära eleverna att tänka bortom den egna nationens
gränser och se dessa gränser som artificiella och konstruerade.
6) Den måste undvika anakronismer och presentism.
7) Den ska ständigt pendla mellan mikronivå och makronivå.
Ett på många sätt intressant förslag. Det kan invändas att
Symcox inför starkt normativa inslag i undervisningen, i synnerhet i punkterna
1-3. Ska verkligen historieundervisningen vara så normativ? Mitt svar på denna
invändning är att den redan är normativ, men det blir en lömskare typ av
normativitet när den inte är uttalad. En av förtjänsterna med Symcox förslag är
just att normativiteten blir tydlig – den som vill kan då lättare argumentera
emot den. Dessutom formulerar hon ett tydligt förslag på identitetsbildning,
något som ofta diskuteras som viktigt i historiedidaktiken utan att diskutanterna
definierar vilken slags identitet de är ute efter att bilda. Symcox har här
givit ett tydligt förslag.
Personligen accepterar jag grundtankarna i förslaget, men
skulle vilja se ett tydligare inslag av kritiskt tänkande som centralt i
undervisningen. Risken är att ett förslag som detta kan upphöjas till en ny
dogm, som lärs ut okritiskt, och då blir den principiellt problematisk på samma
sätt som vilken officiell historieskrivning som helst. Det intressanta skulle
vara att diskutera i hur ett program som detta kan genomföras på ett vettigt
sätt. Tyvärr misstänker jag att det här förslaget är så långt ifrån den
verklighet vi lever i, med skolan ytterst styrd av nationsbaserade politiker,
att det kommer att falla redan på förslagsplanet. Oavsett det finns det flera tankar i förslaget som förtjänar
uppmärksamhet: punkt 6 och 7 är t ex rätt självklara att fundera över i
historieundervisning, och mer uppmärksamhet bör läggas på hur dessa ska gå att
uppnå. Ett tydligare inslag av kopplingar till ekologi och geografi är också
mycket viktigt, men har inte fått så mycket uppmärksamhet i historiedidaktiken.
Att se nationsgränser som konstruerade är självklart i vetenskaplig historia,
och med tanke på att den ofta ses som normgivande även för historieundervisningen
torde det inslaget vara okontroversiellt.
Symcox tanke om en expanderande empaticirkel förtjänar
slutligen att diskuteras vidare: är detta ett lämpligt sätt att arbeta med
empati? Går det kanske snarare att utgå ifrån den gemensamma mänskligheten? Små
barn kan ofta visa empati med djur och icke-levande föremål: kan detta tyda på
att vi har potentialen till en mer universell grundläggande empati i oss? I så
fall skulle bruket av den expanderande cirkeln snarast vara kontraproduktivt.
Något som förenar alla dessa aspekter är att Symcox talar om
att de bör göras, inte hur de kan göras. I den mån man accepterar några av de
aspekter hon tar upp bör alltså fokus läggas på hur de kan realiseras i skolan.
Nu blir det lite väl mycket av önsketänkande av typen ”det skulle vara härligt
om vi arbetade så här”. Sådana tankar kan bara bli verklighet om vi går över
till att diskutera hur-frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar