Nästa text i National history standards som väckte mitt
intresse är Ross E. Dunns ”The Two World Histories”. Dunn menar att det finns två olika huvudinriktningar för att
skapa en undervisning som bygger på världshistoria, Arena A och Arena B. Arena
A omfattar de forskare och lärare som anser att historia måste handla om
planeten som en samverkande helhet.
Till denna grupp förlägger Dunn historiker som William McNeill och
Alfred Crosby och sociologen Immanuel Wallerstein. Arena B utgörs av två
distinkta grupper: dels de som förespråkar studiet av västerländsk civilisation
och västerländska värderingar som ”universella”, dels multikulturalister, som
ser världen som uppdelad i ett antal olika världskulturer/civilisationer, och
förespråkar studiet av var och en av dessa, i någon slags turordning. Centralt
i det multikulturella perspektivet är att ingen av kulturerna är bättre eller
sämre, utan de är alla principiellt lika intressanta att studera.
Dunns poäng med denna uppdelning är att ta ställning för
Arena A:s perspektiv som det enda som kan fungera som grund för en
internationell historieutbildning för 2000-talet. Hans huvudsakliga argument
för det är att enbart det globala perspektivet adekvat kan förklara hur olika delar
av världen utvecklats olika eller lika, genom att visa hur olika delar av
världen påverkat varandra. Dessvärre, ur Dunns perspektiv, har det
globalhistoriska perspektivet inte förespråkats tillräckligt mycket när det
gäller att formulera kursplaner i historia, som fortfarande domineras av
västerländska eller multikulturella perspektiv.
Eftersom jag själv är en anhängare av McNeills
nätverkstänkande och globalhistoriska perspektiv är det lätt att jag blir
förförd av hans resonemang. Men det finns flera problem med hur han resonerar.
För det första klumpar han ihop sina två meningsmotståndare i en enda kategori,
Arena B. Detta kan möjligen motiveras av hans syfte, men det verkar ändå
märkligt att hantera dem båda på samma sätt, utan att fundera över vilka
eventuella skillnader som finns mellan dem och vilka eventuella förtjänster
dessa perspektiv ändå kan ha för möjligheten till en globalhistoria.
Han tycks också underskatta problemen med att införa
globalhistoria i skolan. I tidigare inlägg har jag varit inne på det faktum att
skolan är en politiskt styrd organisation, och politikerna verkar i
nationalstater, vilka de har ett intresse av att legitimera. Dunn tycks tro att
bara lite mer lobbyverksamhet kommer att få igenom globalhistoriska kursplaner;
jag tror att svårigheterna är större än så.
Dunn tror vidare att Arena B-perspektiven erbjuder enklare
pedagogiska lösningar än Arena A: han menar således att det är enklare att
förklara Europas framväxt som dominerande kontinent genom att hänvisa till Europas
interna faktorer än till den globala kontexten. Det bygger dock på att man
förutsätter någon slags intern överlägsenhet i Europas kultur. Om man inte gör
det är det snarare mycket svårt att förklara Europas dominans utan hänvisning
till de externa faktorer som möjliggjorde dominansen. Det är i alla fall min
erfarenhet av historieundervisning. Dunn tycks här förväxla pedagogisk enfald
med pedagogisk enkelhet. Till hans försvar kan anföras att han förmodligen har
rätt i att många resonerar på det sätt han redovisar, men det gör inte
argumentet starkare.
Min allvarligaste invändning emot Dunn är dock att han
kastar ut barnet med badvattnet. Jag håller med om att premisserna för Arena
B-perspektiven är problematiska: västvärldens värderingar är inte givet universella
och överlägsna, och en uppdelning i distinkta ”världskulturer” är lika
artificiellt som att tala om distinkta nationer med för evigt givna gränser.
Men någonstans måste man börja, något måste man utgå ifrån när man lär sig
historia. McNeills Mänskliga nätverk är en utmärkt bok, men ställer rätt stora
krav på läsarens förkunskaper. Att använda hans perspektiv rakt av i
skolundervisningen medför en påtaglig risk att undervisningen blir alltför
abstrakt för att eleverna ska kunna ta till sig den. Arena B-perspektiven ger
värdefull konkretion som går att utgå ifrån. Tricket är sedan att bryta sönder
dessa första stödkategorier, dekonstruera dem, och se hur allting hänger ihop.
Som jag skrev i samband med Eckhardt Fuchs regionalhistoria: utgå gärna från
historiska regioner, men visa sedan hur de samverkar med varandra.
Som avslutning på detta inlägg vill jag nämna en personlig
erfarenhet. När jag läste historia i gymnasiet förekom det gott om Europakartor
i läroböckerna. Ofta upptogs en påtaglig del av de kartorna av ”Turkiet”, utan
att detta nämndes mer än i någon bisats i själva texten. För mig var det ett
mysterium, ett som med tiden drev mig att läsa vidare själv och upptäcka det
Osmanska rikets historia och hur det hängde ihop med Europas. För mig var det
mycket tillfredsställande att kunna slå hål på den tidigare etablerade
berättelsen om Europa, där ”Turkiet” uteslutits, och kunna upprätta en ny
berättelse som inkorporerade osmanerna. Med tiden lyckades jag göra det med
större och större bitar av världen, och få ihop Kina, Afrika och Amerika i
berättelsen (jag är fortfarande alltför dålig på Indien, Oceanien och
Sydostasien).
Vad vill jag få sagt med detta? Jag tror att det finns en
pedagogisk poäng i att eleverna får möta luckor och sådant som inte passar in.
Sådant pekar emot att det går att berätta andra historier än de officiella. För
att detta ska fungera måste dessa luckor och motstridigheter användas på något
sätt i undervisningen, kanske genom att man faktiskt pekar ut dem. Men det
kräver också att det finns en berättelse som går att riva ner och göra om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar