En central teoribildning inom historiedidaktiken är det som
kan kallas ”historiemedvetandets didaktik”. I denna text ska jag försöka reda
ut och problematisera den inriktningens centrala begrepp. Det blir en rätt
teoretisk diskussion, mest för att jag själv har svårt att hänga med i
texterna.
Inom området historiemedvetande finns tre centrala begrepp:
historiemedvetande, historiekultur och historiebruk. Dessa kan ha skiftande
innebörd, beroende på vem man frågar. Som introduktion kan Peter Aronssons
definitioner användas – han argumenterar främst för att studiet av historiebruk
är värdefullt och bör integreras i den akademiska historieforskningen, men
resonemangen är såpass grundläggande att de fungerar som en första inblick.
Aronsson tar historiekultur som utgångspunkt och beskriver
det som artefakter, sedvänjor och påståenden med referenser till det förflutna
som ”erbjuder påtagliga möjligheter” att knyta samman dåtid, nutid och
framtid. Historiebruk är en
process då delar av historiekulturen aktiveras för att forma bestämda
meningsskapande och handlingsorienterande helheter. Historiemedvetande
definieras som de uppfattningar av sambandet mellan dåtid, nutid och framtid
som styr, etableras och reproduceras i historiebruket.
I Aronssons definitioner finns tydliga relationer mellan
begreppen: det existerar en historiekultur som tillhandahåller ramarna för
historiebruket. Historiemedvetandet styr historiebruket, men etableras och
reproduceras också av det.
Redan här uppkommer en rad problem. Ett första är förstås
vad som menas med ”påtagliga” möjligheter. Jag får intrycket att graden av
påtaglighet är ytterst subjektiv. Men knepigast är förstås historiemedvetandet:
vems uppfattningar avses? Det är tänkbart att det är både producenter och
mottagare som åsyftas, men det är på inga sätt tydligt: det skulle kunna vara
en observatörs tolkningar. En annan fråga är hur medvetna uppfattningarna
behöver vara för att räknas in i historiemedvetande. Aronsson påpekar dock att
historiebruk kan vara omedvetet, vilket kanske säger något om
historiemedvetande också.
Klas-Göran Karlssons
definitioner
Lundaprofessorn Klas-Göran Karlsson är den som tydligast
verkat för att föra in historiebruksbegreppet i Sverige. I hans diskussion av
historiedidaktik i boken Historien är nu
ägnar hans sig åt att definiera de närliggande begreppen. Han beskriver
historiekultur som en ”kommunikationskedja” byggd kring historia. Han ger två
definitioner av historiemedvetande:
1) ” hur man vänder sig till, reflekterar över och
integrerar historien i den egna identitetsbildningen, det egna vetandet och de
egna handlingarna.” (s. 44)
2) ” den mentala process genom vilken den samtida människan
orienterar sig i tid, i ljuset av historiska erfarenheter och kunskaper, och i
förväntning om en specifik framtida utveckling.” (s. 45-46)
Karlsson tycks mena att de två definitionerna är synonyma.
Men i den första framhålls identitetsbildning som central, medan den andra
framhåller att det måste finnas en ”förväntning om en specifik framtida
utveckling”.
Identitetsbildningen återkommer, och tycks således vara
ytterligare ett centralt begrepp att fundera över i detta sammanhang. Karlsson
hävdar att varje form av identitet kräver ett historiemedvetande, ett påstående
som i förstone kan tyckas märkligt. Det betyder alltså att om man inte
orienterar sig i tid med förväntning om en specifik framtida utveckling så
saknar man identitet...
Karlsson lyfter också fram den historiska berättelsen som
central i historiemedvetandedidaktiken. Enligt nestorn Jörn Rüsen ska den ge
mening åt tillvaron genom att ge individen möjlighet att orientera sig i en
större historisk kontext som överskrider individen.
Avslutningsvis framhåller Karlsson att det tycks krävas
starka yttre eller inre krafter för att förändra ett historiemedvetande. Han
menar också att historiemedvetande kan vara mer eller mindre kvalificerat, och
att historiemedvetande tänkbart kan kvalificeras genom att man konfronteras med
vetenskaplig historia.
Frågorna växer. I Karlssons framställning finns flera
normativa inslag: det syns i diskussionen av identitetsbildning. Man kan ju
fråga sig om det är någon särskild identitet som är önskvärd, eller om alla är
likvärdiga i historiedidaktiskt avseende. Själva begreppet identitet är förstås
problematiskt: avses en personlig identitet eller en sociokulturell
(”kollektiv”)? Vad är önskvärt i respektive typ av identitet? Och vilken slags
mening bör skapas av historiska berättelser?
Tydligast syns förstås normativiteten i diskussionen av
”kvalificerat” historiemedvetande; här anar vi att alla historiemedvetanden
inte är likvärdiga. Karlssons förslag att kvalificera historiemedvetande genom
möte/konfrontation med historievetenskapen ger vid handen att
historievetenskapligt medvetande är mer kvalificerat än vardagliga
föreställningar. Det har jag inga problem med att acceptera, men det får
konsekvenser för teoribildningen.
Bernard Eric Jensen:
en utvecklad begreppsdiskussion
B E Jensen är den största auktoriteten på historiemedvetande
i Danmark, och möjligen den viktigaste drivkraften bakom begreppets
introduktion i Skandinavien. Hans utgångspunkt är insikten att
historiemedvetande framför allt skapas utanför skolan – därför måste skolan ta
hänsyn till omvärldens historiebruk och inkorporera det i undervisningen. Så
långt är jag med. Jensen försöker också klargöra den begreppsförvirring som
helt klart råder runt historiemedvetande. Han går tillbaka till Jeismann, som
myntade begreppet och gav det fyra olika definitioner:
1) Insikten att alla människor, inriktningar och
samhällsliv existerar i tid - de
har förflutet och framtid och utgör inte något givet
2) Tolkning av det förflutna, förståelse av samtiden och
perspektiv på framtiden, och relationerna däremellan
3) Hur dåtiden är närvarande i föreställning och uppfattning
4) Historiemedvetande vilar på en gemensam förståelse som
baseras på emotionella upplevelser. Det är en nödvändig beståndsdel i bildandet
och upprätthållandet av mänskliga gemenskaper.
Såvitt jag kan se är dock definition 4 inte en definition av
vad historiemedvetande är, utan en förklaring av vad historiemedvetande kommer
ifrån och vad det har för funktion. Eftersom definitionen inte används framöver
kan den läggas åt sidan.
Jensen menar att definition 3 är typisk för historievetenskapens
uppfattning, som han anser fokuserar för mycket på dåtid utan att ta hänsyn
till nutid och framtid. För att reda ut de två kvarvarande definitionerna
framhåller Jensen åtskillnaden mellan historiemedvetande och historiskt
medvetande. Definition 1 motsvarar ”historiskt medvetande”, medan definition 2
är det som Jensen förespråkar som historiemedvetande.
Jensen både vidgar och avgränsar sitt begrepp. Han vidgar
det genom att framhålla att historiemedvetande inte behöver vara medvetet: ” Medvetande
omfattar således en skala som går från det omedvetna, över drömmedvetande, det
förmedvetna, performativt medvetande och det självmedvetna till självinsikt och
självreflexion.” Argumentet för att vidga begreppet på detta sätt är att blir
en slagsida i begreppet om man bara tar med mer artikulerade former av
historiemedvetande: mer rudimentära föreställningar måste också inkorporeras.
Avgränsningen av begreppet görs genom att skilja det ifrån
tidsmedvetande överhuvudtaget å ena sidan, och å andra sidan gentemot de
medvetanden som kan ses som mer kvalificerade. Vi har alltså en slags hierarki:
1) Tidsmedvetande (uppfattning av tidsdimensioner inom t ex
biologiska eller fysikaliska processer)
2) Historiemedvetande (uppfattning av tidsdimensioner inom
sociokulturella processer)
3) Historiskt medvetande (som 2, men med tillägget att man
uppfattar allting som existerande i tiden och därmed inte utgör något givet
eller beständigt)
4) Historiesyn (en medvetet bearbetad helhetssyn)
Förtjänsterna med denna uppdelning är för det första att
klargöra att allt inte är historiemedvetande, för det andra att göra
historiemedvetande till ett deskriptivt begrepp. Jag tycker det är bra att göra
en avgränsning så att allt inte blir historiemedvetande, men samtidigt blir
avgränsningen mot naturvetenskaperna problematisk. Exempelvis geografiska och
biologiska förändringsprocesser har helt klart relevans för sociokulturella
processer; bör det inte vara en del av historiskt tänkande att ta hänsyn till
denna påverkan, och därmed ta hänsyn till geografiska och biologiska
förändringar?
Genom att införa begreppen historiskt medvetande och
historiesyn tar Jensen in en normativ dimension. Som jag förstår hans
uppdelning svarar ”historiesyn” mot akademiska historikers historieuppfattning,
där man utgår från en teoretisk förståelseram. Den tidigare omtalade
kvalificeringen av historiemedvetande handlar då inte nödvändigtvis om att
etablera en fullödig historiesyn, utan om att utveckla elevers tänkande i
riktning mot nivå 3, historiskt medvetande. Själv ser jag inga problem med
detta, men det verkar lite knepigt för Jensen själv: å ena sidan uttalar han
sig kritiskt emot tendensen att ställa akademisk historieskrivning som optimal
norm för historiskt tänkande, å andra sidan för han inte historiskt medvetande
och historiesyn som mer kvalificerade än vanligt historiemedvetande. Hur ska
han ha det? Det är förstås möjligt att de två mer kvalificerade nivåerna inte
alls ska kopplas till historievetenskap, men då kvarstår frågan: vad ska de
kopplas till?
Jensen diskuterar också vad historiemedvetande fyller för
funktion hos människor, och hur historieundervisningen kan arbeta med dessa för
att kvalificera historiemedvetandet. Han ringar in fem områden som centrala för
historiemedvetande:
1) historiemedvetande som identitet
2) historiemedvetande som mötet med det annorlunda
3) historiemedvetande som sociokulturell lärprocess
4) historiemedvetande som värde- och principförklaring
5) historiemedvetande som berättelse.
För att kvalificera 1) och 2) menar Jensen att man behöver
arbeta med att utvidga kunskapen om sin egen och andras identitet och kultur.
För att bearbeta 3) gäller det att skapa insikt om att identitetsskapande är en
sociokulturell lärprocess och upptäcka för – eller omedvetna skikt i historiemedvetandet. För 4) gäller det att klarlägga vilka
principer historiemedvetandet bygger på, och för 5) att utveckla förmågan att
förstå sitt eget och andras liv som berättelser i tid och rum. Helheten syftar
till att förstå sig själv som skapad av och skapare av historia.
Ett avgörande problem är att inte heller Jensen definierar
”identitet” och vilken slags identitet som är önskvärd. I grunden för hela
resonemanget tycks det ligga en mängd ideologiska antaganden om att människor
som genomgår denna kvalificering på något sätt ska bli mer humana, demokratiska
eller vad det nu kan vara. Men det är fullt möjligt att se sin egen och andras
identitet som sociokulturella konstruktioner, förstå de underliggande
värderingarna, se sig själv och andra som historiska varelser – och fortfarande
vara övertygad nazist. Hitler hade förmodligen ett rätt kvalificerat
historiemedvetande. Så vad ska vi
använda allt detta till rent historiedidaktiskt?
Kenneth Nordgren: att
använda begreppsapparaten i praktiken
I sin doktorsavhandling ”Vems är historien?” försöker
Kenneth Nordgren operationalisera historiemedvetande för att använda det i en
vetenskaplig undersökning av hur människor använder historiemedvetande. Han
använder Jensens åtskillnad mellan historiemedvetande och historiskt
medvetande, men kallar det ”medvetande” respektive ”medvetenhet” – där det
senare står för den reflekterande hållningen. Å andra sidan framhåller han ett
utvidgat historiemedvetandebegrepp, då han definierar historia som ”alla
berättelser om det förflutna som är levande i människors medvetande”. Han
betonar att begreppet har både kognitiva och emotiva dimensioner, och att det
innefattar oreflekterat tänkande. Nordgren redogör också tydligt för relationen
mellan medvetande, kultur och bruk:
”Det förflutna får mening och sammanhang genom mentala
tolkningar (historiemedvetande). Som berättelse blir historien en artefakt
(historiekultur), möjlig att använda (historiebruk) för att tillfredsställa
behov och skapa ny historia.”
I själva undersökningen visar han hur elever tolkar och
använder 11-septemberattackerna för att förstå sin samtid och definiera sig
själva. Såvitt jag kan se visar han tydligt hur historien används
(historiebruk), och att de föreställningar eleverna redan har påverkar deras
tolkningar. Det är dock oklart vad detta egentligen säger om
historiemedvetande, eller hur resultaten kan användas för att kvalificera
historiemedvetande.
Jörn Rüsen: konsten
att rigga en undersökning
Den sista text jag läst är skriven av Jörn Rüsen, den förmodligen
mest kända förespråkaren för historiemedvetande. Jag har läst lite annat av
Rüsen men funnit hans texter rätt dunkla. Den text jag läst nu, i Peter Seixas
”Theorizing historical Consciousness”, är något tydligare (för att den är på
engelska), men det är inte nödvändigtvis till Rüsens fördel.
Rüsen har i texten en klar tes: han vill visa att
historiemedvetande är av central betydelse för moraliskt medvetande. Han gör
detta genom att ta en historisk berättelse om två skotska klaner och skapa ett
moraliskt tankeexperiment. Berättelsen går ut på att skotsk klan A för länge
sedan blev räddad av skotsk klan B. Därför lovad skotsk klan A att hjälpa
medlemmar av skotsk klan B om de någonsin kom till klan A och begärde hjälp.
Till minne av detta ristades en inskription i en sten i klan A:s slott.
Tankeexperimentet är detta: Du är en medlem av klan A. Nu
kommer en medlem av klan B, Ian, till dig och ber om hjälp: han är misstänkt
för ett mord och vill ha hjälp att gömma sig undan polisen. Vad gör du? Oavsett
vad du gör, så talar du senare med en vän och behöver förklara varför du gjort
som du gjort. Rüsen skriver: ”Whatever your action in respect to Ian /.../, you
are obliged to narrate to your friend the tale [om de två klanerna] in order to
make plausible to him (and thus interpretable) the situation in which you find
yourself and the decision you have made.”
Citatet av Rüsen kan förstås på två sätt: antingen menar han
att ett beslut i den här frågan inte kan motiveras utan hänvisning till
klanberättelsen, eller så är detta ett villkor, skapat av Rüsen, för hela
tankeexperimentet. Den första tolkningen är absurd: självklart kan man förklara
sitt handlande, även i denna situation, utan att hänvisa till medeltida
släktlegender.
Återstår alltså att Rüsen har lagt in detta villkor för att
styra experimentet, och i så fall blir resultatet ganska givet: om du är
tvungen att använda en historisk berättelse för att motivera ditt beslut i en
moralisk fråga, är det givet att ditt svar kommer att vara ett exempel på historiebruk,
som kan analyseras för att se till ditt historiemedvetande. Men detta visar
inte på något sätt att historiemedvetande skulle vara viktigt för moraliskt
tänkande. För det skulle man behöva undersöka moraliska tankeexperiment mer
förutsättningslöst, se i vilken mån historiemedvetande syns i resonemangen och
i vilken mån beslut tagna på grundval av historiemedvetande skiljer sig från
andra moraliska beslut. Eftersom Rüsen inte har gjort det är hela hans
undersökning intetsägande.
Avslutande funderingar
Har jag blivit klokare på historiemedvetandets didaktik av
att läsa detta? Det vete sjutton... Så här kan jag sammanfatta mina
iakttagelser:
1) Definitionerna av historiekultur och historiebruk skiljer
sig inte enormt från varandra. Det känns ganska okontroversiellt att det i ett
givet sammanhang existerar en historiekultur, som går att kartlägga, och ett
historiebruk som går att kartlägga. Dessa områden är helt klart relevanta för
historieforskning och historiedidaktik.
2) I motsats till de två föregående begreppen är
”historiemedvetande” mycket oklart: det definieras på olika sätt av olika
forskare, och ingen konsensus tycks finnas. Den vanligaste definitionen är att
det handlar om relationen mellan dåtid, nutid och framtid.
3) Historiemedvetande tycks svårgripbart som något slags
analytiskt metodredskap: när det tillämpas så blir det antingen en fråga om
historiebruk eller om narrativ analys (eller både och). De resultat som erhålls
kan man rimligen få fram utan att fastna i debatten om historiemedvetande.
Resultaten visar rimligen någon slags historiemedvetande i de flesta fall, men
tendensen är att allt som kommer fram visar på historiemedvetande: eftersom
begreppsdefinitionen oftast innefattar omedveten användning av historia så går
det liksom inte att inte uppvisa historiemedvetande. Även om man skulle uppge
icke-historiska motiv så skulle det tolkas som ”omedvetet” historiebruk. Det
blir samma typ av definition som att säga att jag spelar fotboll professionellt
– i det avseendet att jag inte spelar fotboll.
4) Historiedidaktiskt är det fördelaktigt att vara medveten
om att alla ha något slags förhållningssätt till historia – om det sedan ska
kallas historiemedvetande kan diskuteras. De försök att konkretisera
historemedvetande för en undervisningssituation (främst av B E Jensen och K-G
Karlsson) visar på att det finns en massa antaganden om vikten av
identitetsbildning och meningsskapande. Men innan vi börjar gå in och försöka
styra en sådan utveckling måste vi fråga oss: vilka identiteter är det fråga
om? Vilka identiteter är önskvärda? Vilken mening ska vi skapa?
5) Om man ska ge sig in i att diskutera historiemedvetande
och identitetsbildning krävs det att man tar in en hel del kunskap om mänskligt
tänkande. Det är alltså kognitionsforskning, philosophy of mind och psykologi
som behövs för att ge historiemedvetandeteorin förankring i något annat än
historiefilosofi. Det finns en del som tyder på att människor tenderar att inte
ta hänsyn till det förflutna när de fattar beslut för framtiden, t ex (http://io9.com/5912199/the-wrong-way-to-plan-for-the-future).
Sådana resultat ifrågasätter inte det normativa – tvärtom framhåller psykologer
att det är bra att fundera på tidigare erfarenheter när man ska fatta framtida
beslut – men däremot framhålls att många andra faktorer än något slags historiskt
tänkande i praktiken spelar större roll när människor fattar beslut om
framtiden. Min slutsats: jag har inte tillräckliga förkunskaper för att göra
någon forskning om historiemedvetande.
Litteratur
Aronsson, Peter, ”Historiekultur, politik och historievetenskap i Norden”, Historisk tidskrift nr 2 s 189-208. 2002.
Jensen, Bernhard Eric, ”Historiemedvetande – begreppsanalys,
samhällsteori didaktik” Historiedidaktik, Christer Karlegärd och Klas-Göran
Karlsson(red.) Studentlitteratur. 1997. s. 49-81.
Karlsson, Klas-Göran, ”Historiedidaktik:
begrepp, teori och analys”, Historien är nu, Klas Göran Karlsson och
Ulf Zander (red.) Studentlitteratur 2004. Ny upplaga 2009. sid 21-66.
Nordgren, Kenneth, Vems är historien. Historia som medvetande, kultur och handling i det
mångkulturella Sverige. Karlstads universitet 2006. Inledningskapitel, samt kapitel 3 s.131-163
Rüsen, Jörn, Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral
Function, and Ontogenetic Development, Theorizing Historical Consciousness,
Peter Seixas (red.) University of Toronto Press.
2011.
Tusind tak for den dybdegående problematisering af forskningsfeltet historiebevidsthed (historiemedvetande). Det har hjulpet en dansk specialestuderende utrolig meget...
SvaraRaderaAhh, humaniora när den är som bäst...:)
SvaraRaderaKul att du bildar dig, nu har du lätt fått ihop material till att bryta isen på nästa party!
/F
Wow, jag är imponerad av att några ens läste detta :O. Kul att det kunde ge lite hjälp med historiebevidstheden också!
SvaraRaderaJag har forskat på historiemedvetande i över ett år och det här blogginlägget är nog den andra kritiska analysen av historiemedvetandebegreppet som jag stött på: i regel håller alla forskare med varandra och är härligt deskriptiva och essentialistiska när de håller på med historiemedvetande. Vilket naturligtvis gör begreppet helt meningslöst, som du visar. Det är också intressant (och avslöjande) att du (som i och för sig verkar vara teoretiskt avancerad) i ett blogginlägg och efter att ha läst 4 verk kan skjuta 3 decennium av svensk historiedidaktisk forskning i sank. Tack för intressant läsning.
SvaraRadera/Robert
Lite oroväckande att det inte finns mer kritisk diskussion av det, men historiedidaktiken är fortfarande rätt outvecklad i Sverige känns det som... Tack för din kommentar och lycka till med forskningen!
SvaraRadera