söndag 11 april 2010

En lektion i konspiration del 1

Det var ett tag sen jag skrev blogg någorlunda regelbundet, men ska försöka ta tag i det nu. Tur att jag har en vän som ger mig såna där bra råd som att skriva om det jag håller på med i jobbet...(och det är bara det minsta av allt du gör :-)).

Så här ligger det till. Jag och min vän, krigsspelarkompis och lärarkollega Fredde har diskuterat att ta upp konspirationsteoretiskt tänkande i historieundervisningen, eftersom vi båda har erfarenheten att den typen av tänkande sprider sig. Så jag tänkte använda den här bloggen för att kartlägga arbetet med denna tänkta delkurs (som jag vill använda på Hi C-kursen).

Hittills har jag mest hunnit fundera på olika aspekter att ta upp, samt att införskaffa och läsa en del böcker i frågan. Nån slags grundläggande disposition för att behandla konspirationsteorier blir följande:

1) Konspirationstänkande och konspirationsteorier: grundläggande begreppsdefinitioner, samt en jämförelse med det kritisk-vetenskapliga tänkandet

2) Konspirationsteorier: en historisk bakgrund (innehållande en översikt över konspirationstänkandets historiska utveckling)

3) Hemliga organisationer och deras roll i historien: konkret empiri versus konspirationsteorier avseende typiska "hemliga sällskap". Jag har för avsikt att ta upp Frimurarna, Illuminati, bankerna och judarna (ofta klumpas de samman av konspirationsteoretiker).


4) Två fall av konspirationstänkande: Kennedymordet och 11 september.

5) Konspirationer och kultur: nåt slags idéhistoriskt resonemang om konspirationsteoritänkandets möjliga orsaker och funktioner.

Så långt dispositionen. Får väl se hur stort detta blir.

Jag tänkte på att berätta lite om ett par av böckerna jag läst i ämnet. På svenska har jag bara hittat en bok, nämligen "Världens största konspirationer" (Månpocket), en bok som fått mig att både skratta och gråta. Skrattet kommer av att den framställs som en faktabok, samtidigt som det är uppenbart att några av medförfattarna själva är konspirationsteoretiker. Gråten kan faktiskt härledas ur exakt samma källa.

I synnerhet tycks en av författarna, Lars Ulwencreutz, vara allvarligt angripen av konspirationstänkande (eller så flörtar han farligt mycket med det). Han ansvarar för två av de viktigaste bidragen i boken, det om Frimurarna samt det om Illuminati (där han har en medförfattare, Clas Svahn). I bokens författarpresentation framgår det att Ulwencreutz "till vardags [jobbar] inom psykiatrin men ägnar fritiden åt att skriva om framförallt olösta mysterier, oförklarliga fenomen och konspirationer". Ojoj, jobbar inom psykiatrin, då måste han vara en auktoriet. Eller inte.

Kapitlet om Frimurarna sätter tonen, då Frimurarna direkt beskrivs som "den maktelit som sägs styra världen". Öhhh, av vem? Hela den moderna historien skildras i denna framställning som om den styrts av Frimurarorden. De händelser som nämns är franska och ryska revolutionerna samt första och andra världskrigen. Några fakta som visar att så skulle vara fallet anges förstås inte, eftersom sådana fakta inte finns. Istället är det omständigheter som att Benjamin Franklin var frimurare som nämns. Och Benjamin Franklin var kompis med markis Lafayette. Detta sägs bevisa att ´Frimurarna satte igång revolutionen i Frankrike 1789. Författaren avslöjar sin okunskap genom att därefter säga "Senare stod Franklin och de amerikanska frimurarna bakom den amerikanska revolutionen". Men ack ack, den amerikanska revolutionen utbröt 1776, tretton år före den franska.

Ulwencreutz uttrycker sig hela tiden så att han inte ska behöva ta ansvar för vad han skriver. Typiska formuleringar är "Det finns även teorier om att man kan se direkta kopplingar mellan frimurarnas verksamhet och vad som skedde under såväl ryska revolutionen som under första världskriget"; eller "Enligt vissa teorier ville frimurarna få till stånd ett krig för att sedan kunna driva igenom sina egna planer." På så sätt hänvisas till "teorier" som inte närmare specificeras, så att det ser ut som om Ulwencreutz bara redovisar nån slags forskning.

Det är intressant att lägga märke till vilka historiska händelser som tas upp av konspirationsteorier av det här slaget. Ulwencreutz framställning är symptomatisk i att den nämner franska, amerikanska och ryska revolutionerna samt första och andra världskrigen. Dessa fem historiska händelser har något gemensamt, nämligen att de var omvälvande händelser som i någon mån påverkade den bestående världsordningen. Alla dessa händelser verkade också i någon mån radikaliserande på samhället. Revolutionerna genomdrev mer eller mindre omfattande mänskliga rättigheter och etablerade nya typer av statskick, medan krigen ledde till sådana omvälvningar som kvinnlig rösträtt (i Sverige 1921 (efter WWWI), i Frankrike 1944 (WWII)). Genom att koppla alla dessa förändringar och reformer till en hemlig plan iscensatt av ________ (sätt in lämplig hemlig organisation), har konspirationsteorin en tydlig poäng: dessa reformer är av ondo, de är en del av den stora världskonspirationen. I detta avseende blir alltså konspiracismen (jag lanserar den termen på svenska för att se om den kan slå rot) politiskt reaktionär.

Detta intryck förstärks av bokens andra kapitel om en hemlig organisation, vilket har Ulwencreutz och Clas svahn som författare. Där är det Illuminati som står i fokus. Jag kommer så småningom att berätta mer om denna rörelses historia. Men i den aktuella boken beskrivs faktiskt Illuminatiordens påstådda målsättningar enligt följande:

"1. Avskaffande av alla existerande regeringar
2. Avskaffande av privat ägande
3. Avskaffande av arvsrätt
4. Avskaffande av patriotism
5. Avskaffande av alla religioner
6. Avskaffande av familjen
7. Skapande av en världsregering"

I kapitlets avslutning kommenterar författarna också: "Men faktum kvarstår dock att vi aldrig varit närmare Illuminaternas djävulska framtidsvision än nu".

Det var när jag läste detta som jag insåg att jag önskar att Illuminati finns och faktiskt tar över världen. Det författarna beskriver som "djävulskt" ser jag som en riktigt lovande plan för att skapa en bättre värld. Känslan att konspirationsteoretikerna har sin ideologiska hemvist i den brunfärgade delen av det politiska spektrumet stärks märkbart. Tyvärr tyder dock det mesta på att Illuminaternas plan inte är på väg att förverkligas. Tvärtemot vad författarna hävdar är privat ägande, arvsrätt, patriotism och religioner starkare idag än någonsin förr, och den traditionella västerländska familjebildningen tycks inte direkt bli impopulärare. Om du undrar vad jag har för grund för att komma med denna typ av påståenden förslår jag att du sätter dig in lite mer i internationell ekonomi och politik.

Utifrån ett konspiratoriskt tänkande måste ju rimligen denna sång ses som ett budskap från de ondskefulla Illuminaterna.



Det finns nog en ond plan överhuvudtaget i Beatles musik...

Så för att sammanfatta är alltså den existerande konspirationslitteraturen på svenska allvarligt undermålig. Just de citerade avsnitten ovan är ju dock riktigt användbara för att visa på hur konspirationsresonemang tidvis framställs. I nästa inlägg kommer jag till den engelskspråkiga litteraturen, där variationen är något större.

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant läsning! Som vanligt känns det tråkigt när den tar slut. Ser fram emot att följa denna serie och ditt arbete med konspirationsteorierna.

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden! Och om det kan inspirera dig att skriva lite blogg igen så skulle det ju vara pricken över i....

    SvaraRadera
  3. Jag håller på med att skriva en rapport om Illuminati och konspirationsteorier och hittade den här bloggen, perfekt! :D

    Men tror du på illuminati på det "extrema" sättet? Att de planerar onda saker, osv?

    SvaraRadera