Den 16-18 september deltog jag i ISHD:s årliga konferens om
historiedidaktik. Konferensens tema var kolonialism och postkolonialism i en
globaliserande värld, och konferensen ägde rum i Tutzing strax utanför München.
Här summerar jag några av mina intryck ifrån konferensen. Dessa kanske säger
något om historiedidaktikens ställning i världen för närvarande.
1. Inflation i läroboksanalyser
Det mest dominerande inslaget var läroboksanalyser.
Läroboksanalys följde på läroboksanalys i en närmast outsinlig ström. Fördelen
med det var att jag som deltagare fick en bild av hur det ser ut i läroböcker,
åtminstone i Europa, USA och Afrika. Resultatet är rätt nedslående. Det
genomgående draget är starkt nationella narrativ. Dessa har visserligen mjukats
upp något under de senaste tjugo åren, men inte på något avgörande sätt.
Följden blir att det är svårt att se några allvarliga försök att få till en
flerperspektivistisk historieberättelse i läroböckerna. Snarare framstår det
nationella/nationalistiska perspektivet som relativt ohotat. Det innebär vidare
att länderna inte gör upp med de mörka delarna av sitt förflutna, utan
historien berättas som en framgångssaga.
I vissa fall var detta särskilt alarmerande, då föreläsarna
också redogjorde för den samhälleliga kontexten för läroböckerna. Således
redovisade en forskare från Belgien att imperialismen visserligen skildrades
kritiskt, men enbart när det gällde andra länder än Belgien – den belgiska
imperialismen i Kongo framställdes som relativt välvillig, och han lade till
att den allmänna belgiska synen på Leopold II är att han var en rätt bra kung.
I Ryssland var situationen ännu värre, då ockupationen av Östeuropa efter 1945
framställdes som ”det ryska folkets största bedrift under 1900-talet”.
Samtidigt som dessa inblickar i olika länders officiella
historieskrivning är intressant och alarmerande, var det också beklagligt att
så pass många stannade vid läroboksanalyser. Överlag fanns det inga
observationer av vad som faktiskt skedde i klassrummet. Några undantag var de
lärare som presenterade hur de själva jobbade med något moment. Än mer
alarmerande var att en del forskare verkade likställa läroböcker med
historieundervisning. Mig veterligen var jag den enda som pekade på vikten av
klassrumsstudier. Det kan tilläggas att en del av läroboksanalyserna, särskilt
av vissa äldre professorer, tycktes ha blivit ihopslängda på en halvtimme, och
därmed var rätt intetsägande.
2. Ett trevande förhållningssätt
En annan aspekt som lös igenom var vad jag kallar för ett
trevande förhållningssätt, både till historiedidaktik och till begreppen
kolonialism/postkolonialism. Vad gäller kolonialism/postkolonialism handlade
detta om att begreppen var oklart definierade. Vad räknas som kolonialism? Vad
räknas inte som kolonialism? Hur ska vi se på postkolonialism? Är det ens
möjligt att tala om postkolonialism när världen fortfarande är så präglad av
koloniala förhållanden? Problemet i sig är egentligen inte att det finns olika
definitioner av dessa begrepp, utan problemet är snarare att det inte skedde
någon diskussion som kunde klargöra ståndpunkterna. Några försök gjordes av
några deltagare, men dessa dog ganska snabbt ut i ett lite allmänt
konsensusmummel. Ett fåtal föreläsare stack ut genom att provocera, men inte
heller detta ledde till så mycket diskussion.
Detta kan kanske kopplas till förhållningssättet till
historiedidaktik, som jag nästan skulle vilja beskriva som handfallet. Ja,
läroböckerna är bristfälliga och följer inte vetenskapliga rön. Vad ska vi göra
åt det? Ingen aning... skriva bättre läroböcker kanske? Ja, det är svårt att
bryta mot det nationella narrativet och få in postkoloniala perspektiv i
undervisningen. Hur ska vi hantera det? Frånsett de praktiker som redovisade
sina tillvägagångssätt fanns inga konkreta idéer.
3. Några ljuspunkter
Nu låter detta som en enda lång klagovisa om konferensens
brister. Det är dock viktigt att peka på dessa brister, eftersom det visar hur
mycket som återstår att göra, även internationellt. Faktiskt framstår Sverige
som relativt långt framme i historiedidaktiskt tänkande, i alla fall jämfört
med många andra bidrag på denna konferens.
Vissa bidrag visade en potential genom att ta upp och
fundera över historiska medier, framför allt dokumentärfilm och dataspel. Här
var dokumentärfilmspresentationen den klart mest genomarbetade, med en klar
tanke om filmmediets problem och möjligheter för att skapa historisk närhet och
distans. Föreläsaren betonade vikten av att gå emot traditionen att skapa
historisk närhet i filmmediet, och gav exempel på åtminstone en film som
istället markerade historisk distans och försökte jämställa olika historiska
aktörer i sin behandling av historien. Dataspelspresentationen hade en viss
potential igenom att den introducerade dataspel som ett medium för
historieundervisning, men presentationen led av att det inte uttrycktes några
tankar om hur spelens framställning av historia kan problematiseras. Det ser
jag personligen som den stora utmaningen för att överhuvudtaget kunna använda
dataspel i undervisningen.
Den klaraste ljuspunkten är nog ändå att det finns mycket
att göra, och att många har möjlighet att bidra. Jag känner att jag själv utan
problem skulle kunna göra en bättre och mer insiktsfull presentation än
åtminstone en tredjedel av de närvarande presentatörerna. Så om jag deltar
nästa år kanske jag får se till att utsätta mig själv för denna typ av kritik
och inte bara sitta och gnälla på andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar