lördag 16 april 2011

Varför världen inte kommer att rädda sig själv

Det här är en svår text för mig att skriva, kanske för att det är ett svårt ämne. Jag har börjat skriva flera gånger, bara för att hejda mig, tänka om och kasta allting. Det här är den tredje versionen. Den får duga.


För ett tag sedan rekommenderades jag att läsa The Medea Hypothesis av en vän. Eftersom hon brukar ha bra koll och dessutom, i likhet med mig, är en människa som försöker att inte göra alltför stor skada på omvärlden, tog jag rådet till mig och införskaffade boken.


Boken, med undertiteln ”Is Life on Earth ultimately Self-Destructive?” är skriven av biologen Peter Ward, och är ett slags inlägg i miljödebatten. Som undertiteln antyder siktar Ward in sig på en speciell frågeställning, nämligen om naturen som sådan är självförintande.


Varför är detta en viktig fråga? Ward framhåller att den globala miljörörelsen i hög grad präglas av den så kallade Gaiateorin (eller Gaiahypotesen). Denna formulerades av James Lovelock på 1960-talet, och den grundläggande tanken i den är att naturen, om den lämnas i fred, tenderar att öka förekomsten av liv. Beteckningen kommer från den grekiska gudinnan Gaia, Moder Jord. Här framträder alltså en tolkning av naturen som i grunden livgivande. Detta perspektiv har dels givit upphov till viktig forskning (Earth System Science), dels en New Age-kult av planeten som en levande varelse. Men Ward menar att Gaiahypotesen inte stämmer överens med vad forskningen visar om hur livet fungerar. Emot bilden av Gaia, naturen som främjar livet, ställer Ward Medea, modern som mördar sina barn. Enligt denna tanke tenderar varje form av organiskt liv att utplåna annat liv, och till sist till och med sig självt.


Det här är nog en rätt omtumlande tanke för de flesta. Vi är så invanda vid föreställningen om den harmoniska naturen att detta sätt att tänka lätt känns främmande. Personligen välkomnar jag dock detta sätt att se, eftersom jag alltid haft vissa problem med den lösning av våra globala miljöproblem som brukar formuleras av miljörörelsen.


En Jord utan människor = en god Jord?

En följd av Gaiatänkandet är att de problem som finns i vår värld beror på människor, och inte är naturliga. Det är vi människor som krigar och förstör och exploaterar naturen, utrotar djurarter och betvingar och manipulerar naturen efter våra kortsiktiga egoistiska intressen.


Det ligger förstås en hel del sanning i detta synsätt. Det som jag uppfattar som knepigt med detta är dels den implicita åtskillnad som göras mellan människan och naturen i detta synsätt, dels hur man ska lösa problemen. Om vi tar den där åtskillnaden först, så är det som om människoarten är en främmande varelse som på något sätt står utanför naturen och betvingar den. Det har jag svårt att få ihop med det faktum att människan faktiskt är en del av naturen.

Men det riktigt problematiska är den erbjudna standardlösningen, nämligen ”tillbaka till naturen”. Denna lösning lyfts fram i t ex dokumentärfilmen What a way to go: life at the end of Empire. I den filmen kontrasteras vår moderna industrivärld mot livet innan övergången till jordbruk, och detta stenåldersliv lyfts fram som ett ideal.


Visst fanns en del fördelar i nomadlivet: relativ jämställdhet mellan könen t ex, samt mindre mängd kolhydrater i kosten. Frågan är dock om sådana fördelar kan väga upp nackdelarna, där den absolut främsta är hur många människor som kan livnäras av en jägar-samlar-ekonomi. De spår vi har tyder på att mänskligheten innan övergången till jordbruk nådde en population på kanske 10 miljoner individer. Övergången till jordbruk ökade resursutvinningen så att mellan 1 och 2 miljarder människor kunde leva. Efter industrialiseringen har denna gräns knuffats vidare: idag är vi närmare 7 miljarder i världen. Den moderna miljökrisen har blivit uppmärksammad just för att konsekvenserna av att så många människor som strävar efter att leva på västerländsk nivå kommer att bli förödande för miljön. Och här avtecknar sig en möjlig utveckling, nämligen en global befolkningskollaps när vi har slukat alla resurser vi kan. William R Catton beskriver det träffande i sin bok Overshoot:



Nature treated human beings as winemakers treat the yeast cells, by endowing our world... with abundant but exhaustible resources. People responded to this circumstance as the yeast cells respond to the conditions they find when put into the wine vat/.../ Our species bloomed, and now we must expect crash (of some sort) as the natural sequel.



Problemet med ”tillbaka till naturen”-lösningen av denna situation är att det egentligen inte är någon lösning. Vi kan inte livnära 7 miljarder människor på en ekonomi vars bärkraft är 2 miljarder eller 10 miljoner. Även om vi går ”tillbaka till naturen” får vi alltså en befolkningskollaps. Detta talas det tyst om i flertalet av de filmer och böcker som föreslår denna lösning.


Det går naturligtvis att tänka sig en extrem lösning: eliminera alla människor så kommer allt att bli bra. Om människorna är orsaken till allt ont så kan i alla fall djur och natur räddas genom att vi människor försvinner. Jag har inte sett någon på allvar förespråka denna lösning, men den ligger implicit i Gaiateorin: om vi människor inte anpassar oss efter naturen så kommer vi att bli lika utdöda som dronten.


Medeahypotesen

Peter Wards Medeahypotes ställer Gaiahypotesen på huvudet. Ward menar att naturen inte tenderar att gynna en ökning och mångfald av liv, utan snarare tvärtom: om naturen lämnas åt sig själv så kommer massutplåningar att ske. Det är inbyggt i hur livet fungerar. För denna hypotes har han en hel del empiri att stöda sig på. Dels utgår han från hur evolutionen fungerar, dels utifrån tidigare massutdöenden i Jordens historia.


Att evolutionen inte är något särskilt gullesnuttigt torde stå klart för alla som faktiskt studerat den. Evolutionens ”survival of the fittest” är blind och tar ingen hänsyn till särskilda omständigheter. Den som inte lyckas anpassa sig optimalt till omständigheterna går under. Den som är svag, blir sjuk eller bara har otur har liksom ingen chans. Denna princip är grundläggande för hur naturen fungerar. Är det verkligen något att eftersträva?


Ward redogör för ett klassiskt experiment om hur arter utnyttjar resurser. Ta ett par insekter som kan föröka sig med varandra och sätt dem i en behållare med en bestämd mängd näring. Insekterna kommer att föröka sig i en rasande takt ända tills näringen tar slut. Då kommer massutdöendet.


Vi har inte slut på näring ännu. Men ta fortsättningen på detta experiment: samma utgångssituation, men vi tillför en konstant mängd näring då och då, så att förråden förnyas. Insektspopulationen kommer att öka, för att sedan stabiliseras vid en viss mängd. Men antalet insekter kommer fortfarande att vara för stort för mängden näring: det är alltid ett antal insekter som svälter ihjäl eller dödas av sina artfränder i kampen om maten. Populationen är stabil, men det råder ingen fredlig samexistens utan en hänsynslös konkurrens. Återigen ett naturligt tillstånd. Ett som bara kan ses som eftersträvansvärt av den mest hårdhudade nyliberal.


Hur evolutionen fungerar tyder alltså på att naturen inte alls fungerar i enlighet med Gaiahypotesen. Ward lyfter också fram de tidigare massutdöenden som skett som stöd för sin egen hypotes. Om man överhuvudtaget har hört talas om dessa massutdöenden är det väl dinosaurierna man känner till, samt det faktum att dinosaurierna dog ut som följd av ett meteoritnedslag. Men Ward pekar ut ett antal andra massutdöenden som beror på biologiskt liv. Ett bra exempel är hur syre kom att orsaka en massutplåning. När organismer med förmåga till fotosyntes uppkom, för ca 2,5 miljarder år sedan, fick de en stor fördel och blev snabbt en dominerande form av liv. En konsekvens av detta var att mängden syre i atmosfären ökade drastiskt. Detta ledde till en enorm massutplåning av alla de organismer som inte tålde syre.

Jordens tidiga historia är fylld av händelser av det här slaget. De visar ännu en konsekvens av den evolutionära kampen för överlevnad: hur en art, eller grupp av arter, kan slå ut många andra enbart genom bieffekter av deras framgångsrika strävan att föröka sig. Ward ser också människors påverkan på planeten som en Medeansk händelse, som massutplånar andra arter (något som vi människor redan gjort och fortsätter göra).


Till saken hör också att själva den metod som ger en art framgång också innehåller fröet till dess undergång. De gröna växternas fotosyntes bygger på att de kan bryta ner koldioxiden i atmosfären. Med tiden kommer detta att leda till att koldioxiden i atmosfären kommer att ta slut, och då kommer de gröna växterna att dö ut. Det som var – och är – deras framgångskoncept kommer i slutändan att underminera deras existens. På samma sätt kan vi tolka vår egen rovdrift på Jordens resurser, något som gjort oss oerhört framgångsrika och till planetens dominerande art.


Alltså...?

Ward är noggrann med att påpeka att hans Medeahypotes är just en hypotes. Han menar dock att de belägg han lägger fram visar att Gaiahypotesen inte stämmer, och att de är ett stöd för Medeahypotesen. Personligen anser jag att Wards resonemang verkar hålla. Frågan är bara vad man kan göra av sådan kunskap.


Ward försöker själv, i slutet av sin bok, komma med konstruktiva idéer. Han menar att det är önskvärt att människor fortsätter existera, men också att det är önskvärt att andra arter existerar. Han förhåller sig tveksam till tanken att människor skulle kunna överleva genom att kolonisera andra solsystem, delvis just för att han ser ett värde i att planeten finns kvar så länge som möjligt, men också för att det verkar svårt att genomföra i praktiken, på grund av de stora avstånden i rymden. Han menar också att vi måste ta till krafttag för att mildra konsekvenserna av vår miljöpåverkan, inte minst den globala uppvärmningen (det är försent att hejda den, vi kan bara mildra den enligt Ward). Förslagen rör sig på en makronivå, utan så mycket konkretion av hur det ska gå till. Men han är tydlig på en punkt: det naturliga är att fortsätta precis som vi gör nu, och störta oss själva i fördärvet. Vill vi förlänga vår existens som art, måste vi börja gå emot våra impulser och instinkter, allt det som driver oss att fortsätta precis som vi har gjort. Vi måste bli mer onaturliga.


Det är naturligtvis lättare sagt än gjort, och avsaknaden av konkretion är ett problem i boken. Men boken är just en tankeställare, en text som vänder om perspektiven. Jag tror att Ward på det hela taget har rätt i sin analys av hur livet fungerar. Just denna tendens att underminera sin egen existens är något jag skulle kunna lägga fram otaliga exempel på ur historien.


När jag själv funderat över vad som behövs för att rädda världen har jag tagit fasta på två utmärkande egenskaper hos oss människor, nämligen kortsiktighet och egoism (egenskaper som för övrigt fångas in rätt väl av karaktärerna i Euripides pjäs Medea) upp. Dessa har präglat oss människor under hela historien, men i vår globaliserade värld blir konsekvenserna av dem alltmer ohållbara. Och frågan jag ställer mig efter att ha läst Ward är om det är möjligt att ändra på spelreglerna. Ward pratar om att vi måste bli onaturliga. Evolutionsbiologen Richard Dawkins har sagt att en människa kan gå emot sina instinkter, men det krävs ett medvetet beslut för att göra det.


Och jag funderar på om evolutionen kan övervinnas, kanske vändas, så att det som är onaturligt blir naturligt. För om världens framtid reduceras till att lita på att människor fattar medvetna beslut, då är kampen redan förlorad.




PS: Jag var på väg att lägga in tankar från ytterligare en bok, Carolyn Merchants The Death of Nature, men bloggen var redan ruskigt lång. I alla fall rekommenderar jag den också, särskilt för den som vill ha en inblick i synen på natur och människa tidigare i historien.

13 kommentarer:

  1. Du har rätt, denna vill jag absolut läsa! :)

    För att kommentera lite på det du skrev:

    Jag får instinktivt uppfattningen att man kanske lite felaktigt beskriver vad "Gaiaförespråkarna" egentligen står för.. åtminstone de jag känner till, främst Daniel Quinn och Derrick Jensen (som inspirerat What a way to go som jag dock tyckte var diffus i sitt budskap). Jag är ingen expert så jag kan ha missförstått det, men:

    Jag uppfattar inte att de anser att vi står utanför naturen, däremot att vi har överlägsna medel att övervinna de fysiska förutsättningar som alla andra arter tvingas underkasta sig, och att det är ett missbruk att använda dessa (typ: människan anser sig vara en gud utsänd att godtyckligt "förbättra" världen, vilket är dåligt då vi i verkligheten förstör för de flesta andra arter och enbart handlar utifrån egoism, vinstintresse, okunnighet, kortsiktigt tänkande etc.. effekten är inte önskvärd). Jag tror det handlar om en idealistisk åsikt att planeten (även klantigt kallad naturen) och dess organiska (även klantigt kallade naturliga) förutsättningar bör vara den yttersta makten som styr över dess invånare, inte tvärtom, egentligen inte då det är vetenskapligt korrekt -> naturligt (utan värdeladdning blir "naturligt" ett ganska meningslöst mål?), utan för att de tror att detta bättre skulle bevara planeten (och ge oss existerande arter en trevligare omvärld och bättre samlevnad), vilket är målet (det är alltså inte att gynna arten människa).

    Därför ser man inte heller en befolkningskollaps som något negativt i teorin, men sen är det klart att man skulle förlora en del sympati om man basunerade ut detta då det låter inhumant. Man anser dock att det vi gör mot djur och växter är precis lika illa då man inte värderar människan högre än andra arter.

    Till det intressantaste och mer snåriga:

    Jag vet inte om en "Gaiaförespråkare" skulle säga emot att vårt handlande är naturligt på samma sätt som t ex mutationer, ökad syreproduktion -> utdöende av syrekänsliga arter etc. Allt sker ju med naturens medel, inom planetens ramar - inget kan vara onaturligt då. Jag tror det mest är klantigt av alla inblandade att använda "natur"/"naturligt" osv utan att förklara precis vad de avser, ofta handlar det ju inte om en vetenskaplig definition utan fria, värdeladdade sådana, t ex "tillbaka till naturen"-romantik. Hur som, jag uppfattar det som att Gaias väg främst handlar om vi faktiskt har förmåga att inse vad vi gör och förändra det genom att sluta, bl a genom att inspireras av naturfolk och inse att vi inte måste konsumera ihjäl massa arter. Och detta skulle göra världen bättre utifrån ett mänskligt perspektiv - det bygger som jag ser det på värdesatsen att det är fel att skada, vilket knappast kan anses vetenskapligt. (Tillägg: jag utgår mest från Daniel Quinns läror när jag skriver detta, inte "Gaiateorin" i allmänhet. Dvs dess generella riktning kan vara en helt annan än den jag beskrivit, det vet jag inte. Men What a way to go bygger mycket på Quinn, och jag uppfattar inte att han delar de åsikter som kritiseras i texten.)

    SvaraRadera
  2. Tack för en mycket intressant och välformulerad kommentar! Jag är inte heller någon expert - det finns olika tolkningar av Gaiahypotesen, såvitt jag förstår. Jag har inte läst Quinn eller Jensen, så där är du mer av en expert än jag. Jag förstår din invändning om det där med "utanför naturen", men jag menar att reseonemangen ofta omedvetet bygger på den gamla natur-kulturuppdelningen, med människan som kultur, skild från natur. Ward kan för övrigt kritiseras för det också, i alla fall finns samma glidning där.

    Du har helt rätt i problemen med begreppet "natur", som bär på många konnotationer och därför är rätt knepigt att använda överhuvudtaget. Men så svårt att klara sig utan!

    Hur ska man värdera en mänsklig befolkningskollaps? De flesta tycker nog instinktivt att det är dåligt, men vad de flesta tycker är inte med nödvändighet rätt (oftare tvärtom faktiskt :P). Det jag är säker på är att oavsett värderingarna går det inte att ha en vettig diskussion av något om man inte redovisar de tänkta konsekvenserna av de handlingar man utför. Det må vara politiskt inopportunt att tala om massdöende som en nödvändighet, men om det är vad någon anser nödvändigt måste det artikuleras för att förslagen ska gå att ta ställning till.


    Om Gaiahypotesen enbart innebär det du framhåller i avslutningen har jag inga problem med den , och Peter Ward tycks ha samma målsättningar. Men om utgångspunkten bygger på premisser som inte stämmer överens med fakta (som att naturen är självhelande) så kommer den garanterat att kritiseras för det och uppnåendet av målsättningarna tar skada. Det finns en del problem med Wards resonemang också för den delen (utdöendena är t ex aldrig totala - alltid överlever några). Jag tror dock att den bygger på den gamla kultur/naturuppdelningen, bara det att Gaiahypotesen har vänt på förhållandet och gör kultur dåligt, natur bra (tidigare var det tvärtom). Detta mitt antagande är dock inte heller särskilt vetenskapligt underbyggt.

    SvaraRadera
  3. Hej Joakim,
    Jag heter Stefan och jag har hört mycket gott om dig via Sara.
    Jag har läst samtliga Jensen, Quinn och en mängd andra författare inom ämnet, bland annat även Catton, som du även citerade.
    Jag ska läsa igenom din text en extra gång imorgon när jag är piggare, men det första som slog mig:

    Vad jag inte håller med om i din text är begreppet "Survival of the fittest", vilket pekar på ett synsätt om herren på täppan, den starkaste överlever.

    Jag och många anser kanske att det här med starkaste överlever är missvisande eftersom "naturen" inte riktigt verkar fungera enligt den principen. "Survival of the fit" är mer passande, och det innebär inte att den som kan exploatera mest är den som överlever, utan den som kan anpassa sig till den rådande omgivningen --i samspel med andra arter i näringsväven. Ingen art kan fungera ensamt, utan är absolut beroende av ett fungerande samspel mellan arter.

    Det här med att alla arter strävar efter att maximera sina fördelar egoistiskt begränsas alltid utav födotillgången. En vargstam kan bara bli så stor som antalet bytesdjur tillåter, --och det är det här som gör (den civiliserade) människan unik. När vi når en befolkningsgräns så kringgår vi den naturlagen genom att vi helt enkelt producerar mer mat. Jag bara spekulerar här, men jag tror att det finns alltid en gräns till hur stor en befolkningsexplosion kan bli. Utom i vårt fall då (än så länge--peak oil).

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  4. Om du är intresserad, skulle jag rekommendera Derrick Jensens dubbelbok "Endgame", och höra vad du anser om den, om du anser han har rätt eller inte. Det är hans mest radikala bok hittills. ;)

    I sommar kommer även Jensens nya bok "Dreams" som kommer kritisera Dawkins och Sam Harris från ett animistiskt perspektiv. :)

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  5. Hej Stefan och tack för din kommentar! Angående "survival of the fittest"-begreppet så är jag lite osäker på hur det du föreslår skiljer sig ifrån den skildring som jag refererar ifrån Ward. Att alla arter existerar i ett sammanhang där andra arter ingår är en föreutsättning, men detta samspel tar sig ofta uttryck i konkurrens och utslagning (denna konkurrens bygger förstås på att det är arter som försöker ta upp samma nisch i ekosystemet - vargar konkurrerar t ex inte med gräs).

    Det Ward framhåller är att samspelet mellan arter över tid inte leder till balans i naturen, utan snarare till obalans och massutdöenden. Flera arter har faktiskt upphört att existera under historiens gång, och inte bara på grund av människans aktiviteter. Ward visar att många av dessa utdöenden beror på andra organismers beteende. Hans hypotes är förstås bara en hypotes, och kanske kommer den att visa sig felaktig, men den förtjänar enligt min mening uppmärksamhet.

    Själva uttrycket "survival of the fittest" betyder naturligtvis att den mest välanpassade överlever. Begreppet är knepigt, men alternativet "natural selection" har också problem. Själv ser jag inte skillnaden mellan "fittest" och det alternativ "fit" som du föreslår. Om tillräckligt med resurser finns överlever rimligen alla som är någorlunda välanpassade, men om resurserna sinar kommer en utslagning att ske, och då kommer vissa, mer välanpassade, tendera att överleva framför de som inte är lika välanpassade. Eller?


    Vad som är välanpassat beror på omständigheter och är föränderligt över tid. Vilka omständigheter är det som råder för närvarande? Det är öppet för diskussion. Personligen ser jag världen som dominerad av kortsiktig egoism (rätt ovetenskapligt, jag vet), och tror att detta beror på att kortsiktig egoism har tenderat att gynnas evolutionärt under större delen av historien. Det betyder dock inte att kortsiktig egoism är en naturlag - själva poängen (som jag uppenbarligen har svårt att få fram) är att omständigheterna kan förändras. Jag tror dock, i likhet med Ward, att det inte sker automatiskt, utan är något vi måste arbeta med.


    Det här med bärkraft är själva poängen som Ward lyfter fram, att alla populationer begränsas av födotillgången. På vilket sätt menar du att människan kringgår en naturlag genom att producera mer mat? Rimligen lyder vi väl fortfarande under naturlagen, bara det att vi hittat nya resurser för att utöka födotillgången? Wards poäng är att de resurserna är ändliga (precis som t ex Catton menar). Och när resurserna tar slut tenderar vi inte att dela med oss broderligt, utan snarare att slå ihjäl varandra. Kortsiktig egoism igen. Vad tror du kommer att hända vid peak oil, om vi fortsätter som vi gjort hittills?

    SvaraRadera
  6. Hej igen,
    Nu har jag inte läst Ward så jag vet inte exakt hur han lägger fram sitt, men jag blir aktsam över eventuella påståenden om att "naturen" är kall och hård och att bara den farligaste/starkaste överlever, då det hela går tycks gå ganska lugnt till, tex är allt action på ett naturprogram väldigt hollywoodiserat med snabba klipp för att öka spänningen och upplevelsen av ett liv i det vilda.

    Ang. massutdöenden, jag håller med det finns hela tiden ett "bakgrundsbrus"; arter dör ut varje dag, men det har uppmätts (på nåt sätt) att den siffran är betydligt högre än vad den varit, vissa påstår ca 200 arter om dagen vilket tydligen är mycket högre än före industrialiseringen.

    Nu är det stor risk att jag kommer sväva iväg, det är jag tyvärr väldigt duktig på…
    Det jag menar med "fittest" och "fit" är synsättet att våld och herravälde är enda lösningen (fittest), detta justifierar vårt eget handlande, kortsiktighet, egoism. Medan Fit är långsiktigt tänkande, ett ekosystem som hushåller en…ja…rödhake eller nåt, kan bara göra det för att förhållanderna är ömsesidigt lönsamma för båda. Samspel. Samevolution. Tex. lever vi efter ursäkten "för att jag kan" efter våra handlingar, ett synsätt om survival of the fittest, medan detta beteende inte finns i övriga djurriket. Ett lejon äter så mycket så han blir mätt, och låter sedan gasellerna ströva fritt framför honom utan att röra en fena, jämfört med vårt överfiske tex, där vi renskrapar haven på fisk eftersom vi belönas i systemet av kvantitet, men massor av fångsten dumpas överbord ändå i slutändan. Kortsiktigt tänkande belönas, --vill vi gärna tro.

    Skulle det bli svält hos lejonen må de jaga ut hela flocken, men hur vanligt är det med att en art verkligen systemtiskt försöker utrota en annan art (jag vet inte) som tex vi gör genom vår jakt på ogräs/insekter/gnagare etc?

    Vet inte om jag fick någonting sagt alls nu…

    Ang. matproduktion:
    Jag menar att människan har hittat ett kryphål i balansen mellan jägare och bytesdjur eftersom systemet är självreglerande. Det håller populationer i schack. När vi blir för många låter vi inte en naturlig utjämning ske, utan vi ökar istället på vår matproduktion och därmed fortsätter vi bli ännu fler här i världen. Svälten i Afrika försöker lösas genom att vi producerar ännu mer mat som skeppas dit och liksom alla andra arter ökar befolkningen med födotillgången, och vi har bara skapat ännu fler hungriga munnar. Varför skulle människan vara speciell art och stå utanför födobalansen, tex?

    Jag är helt med dig om kaos, upplopp och våldsamheter vid resursbortkomster. Peak-Oil kommer innebära samma sak, men det behöver inte betyda att det är de bäst anpassade som överlever i långa loppet, bara de som är mest våldsamma för stunden. De med vapen. Men det säger inget om hur de är anpassade till den sedan rådande omgivningen.

    Survival of the fit, långsiktighet och att kunna överleva i samrelation med andra.

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  7. Jag förstår. Själv förstår jag "fittest" eller fit" som ett relativt begrepp, inte ett absolut - det har i sig inte alls med våld eller långsiktighet att göra, även om det är en faktor som spelar in. Den som överlever i en viss situation är "fit". Om vi sedan anser att det är bra eller dåliga egenskaper som promoveras är vår tolkning. För att ta den situation du nämner efter peak oil: det är rimligt att anta att hänsynsfulla och aktsamma människor långsiktigt skulle ha bättre chanser att överleva, men om de nu inte gör det för att de kortsiktiga våldsamma slår ihjäl dem och tar deras grejer så var de hänsynsfulla och aktsamma inte mest välanpassade till den situationen, och då spelar de liksom ingen roll att de skulle varit mer anpassade till en framtida situation som uppkommer, av den enkla anledningen att de inte finns där när den situationen uppkommer. Om någon sedan vill använda detta för att rättfärdiga att man beter sig hänsynslöst så säger det inte att det hänsynslösa beteendet var rätt, bara att det i den situationen var mer framgångsrikt.

    Vi tycks ha samma åsikt i frågan om människans relation till mattillgången. Däremot tycks vi skilja oss åt angående människans handlingar. Jag ser inte vår ökade matproduktion som något kryphål. Snarare är det "naturligt" att vi producerar mer mat om vi anser att vi behöver det, t ex för att mätta fler människor. Jag tror att alla arter skulle göra så om de kunde, och i den meningen är vårt beteende fullkomligt naturligt och ingen avvikelse. Men det är väl därför att jag tänker så som jag uppfattar Medeahypotesen som mer rimlig än Gaiateorin.

    Samevolution och långsiktighet låter som bra mål, men jag tror inte att de går att uppnå genom att återgå till ett förindustriellt matproduktionssystem. Med tiden hamnar vi i samma problematik igen. I själva återgången ligger ingen förändring annat än att graden av bärkraft minskar, samt att slitaget på Jorden minskar. Det kan vara skäl nog att försöka det, men eftersom den rådande situationen (enligt min tolkning) gynnar kortsiktig egoism så kommer med tiden en likartad utveckling som den vi har nu att uppstå.

    Problematiken kvarstår alltså: hur ändra på förutsättningarna för vad som är gynnsamt, så att långsiktighet promoveras framför kortsiktighet?

    SvaraRadera
  8. Förresten, vem rekommenderar du i första hand av Jensen och Quinn?

    SvaraRadera
  9. Hallo,

    "Problematiken kvarstår alltså: hur ändra på förutsättningarna för vad som är gynnsamt, så att långsiktighet promoveras framför kortsiktighet?"

    som ett exempel med oljekulmen/peak oil, som skedde globalt redan 2006: svallvågorna syns redan nu med allt ökande orolighet över världen, folk har redan börjat på marschera på gatorna över hela jorden pga ekonomiska oroligheter som direkt har att göra med att billig energi börjar bli alltmer svåråtkomligt.

    Vad gör man åt detta? Jag ser det så här: Liksom de djur som står inför en skogsbrand så håller man sig undan. Gör sig själv så självförsörjande och energiskt oberoende som möjligt och lyder minsta motståndets lag; man ligger lågt medan de med vapen och höga röster går i clinch med varandra.
    Det är det här de pratade om i slutet på "What A Way to Go" när de bygger livbåtar i slutet. Inte ett egoistiskt sätt att försöka rädda sitt eget arsle, utan att försöka skapa ett nytt oberoende samhälle med andra människor som hjälper varandra långsiktigt. Vårt totalitära samhälle är en dinosaurie som inte kan förändras inför ett kommande paradigmskifte. Vi måste själva göra oss fria från det vi tar för givet.

    Utopiskt? Javisst, men vad är alternativet när mat inte längre transporteras till butiker (så som redan sker i tex England där butikshyllor står tomma) och bensinen är för dyr för att tillåta transport för gemene man, eller s.k. blackouts blir mer och mer vanliga i städer då elförsörjningen inte längre är pålitligt, dels pga av peak coal, peak gas, peak uranium (stora blackout sker redan nu allt mer ofta i asien, delar av kina, indien) etc, dels pga att folk inte underhåller systemen längre då massinflation har gjort lönen värdelös (då den inte har energin som ger den sitt tryckta värde).

    Detta kommer detta inte att ske realistiskt om man inte redan började igår, och eftersom massmedia inte låtsas om allvaret och folk inte kan/vill tänka själva. Men det har i USA sedan länge börjat poppa upp s.k. transition towns. Permaculture etc. Jag följer händelserna dagligen på en sådan här livbåtsbyggarsida; Collapsenet, men i mitt fall är jag omgiven av folk som inte ens vill prata om saken, så detta blir sannorligen ingen verklighet för mig själv.

    Det viktiga är, enligt mig, att se vad som verkligen är prioritet inför framtiden. Bra parabel av Daniel Quinn:
    http://www.ishmael.org/Education/Parables/SinkingShip.cfm

    Quinn och Jensen är mycket olika i sina sätt att skriva.
    Jensen är jordnära och visar mer med känslor hur destruktiv vår kultur faktiskt är. Då du nämnde i din text att det bästa är att fortsätta som nu och störta oss själva mot väggen, är det nog närmare Jensen i tankesätt. Jensen får dig frustrerad, tårögd, arg och deprimerad, men samtidigt otroligt nykter.
    Jensen tar upp ett bredare ämne i sina böcker.

    Quinn är mer filosofisk och "intelligent" men också känslolös jämfört med Jensen. Hans böcker gör dig upprymd och hoppfull.

    Beroende på vem jag pratar med rekommenderar jag olika. Många tror jag inte är "redo" för Jensen utan att ha kommit in i det här speciella tänkandet redan innan.

    Quinn - börja med "Ishmael".
    Jensen - börja med "Endgame" eller "A Language Older Than Words"

    Du kan få låna dessa av mig via Sara om du vill. Jag har tillgång till samtliga Jensen och Quinn och en rad andra författare inom samma ämne.

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  10. Jag förstår. Jag ser inte den lösningen som en lösning, bara som ett uppskjutande av problemet, eftersom själva förutsättningarna inte har förändrats på något sätt. Men där skiljer vi oss åt verkar det som. Om det sedan går att undkomma storkonflikterna i en värld präglad av kärnvapen är en annan sak. Din strategi kan iaf leda till en ny chans, och förhoppningen finns ju alltid att vi lär oss av våra misstag.

    Jag kommer att läsa åtminstone någon av dem, och det lutar väl åt Quinn. Jag tackar för ditt erbjudande, men jag kommer att behöva egna exemplar eftersom jag klottrar och viker i böckerna när jag läser dem.

    SvaraRadera
  11. Om jag förstår dig rätt, känner du känslan att det måste finnas något konkret att *göra*, istället för att kliva åt sidan och hoppas på det bästa? Isåfall, är det Jensen du ska läsa och inte Quinn (om du bara vill plocka en av dem). Jensen är väldigt radikal (jämfört med Quinn), men han kommer göra det väldigt klart vad som är nödvändigt.
    Frågan är sedan om man är redo att ta det steget.

    Mjukstart -> A Language Older Than Words, A culture of make believe, What we leave behind...övriga helt enkelt.
    Pang-på -> Endgame.

    http://www.endgamethebook.org/

    mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  12. Jag skrev en kommentar igår morse men den kom visst bort på vägen :P Era kommentarer var en ovanligt intressant tunnelbaneläsning, och Jocke, du har en Ishmael innestående ju :)

    SvaraRadera
  13. Läste det här inlägget i april och har sedan dess varit sugen på att svara. Jag ser mig själv i facket "miljövän" även om jag anser ordet mycket missvisande.

    Jag har inte läst boken, men den verkar intressant även om den som många andra röster verkar sakna det verkligt intressanta; ett förhållningssätt som alla kan relatera till, även de som inte bryr sig.

    Jag delar världsbilden att människan är egoistisk och "kortsynt". Men samhället går inte bara för snabbt, jag menar att globaliseringen har växt förbi våran förmåga att överblicka nuet. Detta bildar tillsammans med kortsintheten de effekter vi talar om.

    Men som sagt innehar människan förmågan att välja bort vissa egenskaper. Egoismen går att välja bort, precis som faktumet att män generellt är fysiskt starkare än kvinnor inte hindrar att jämställdhet kan uppnås (nej, det är ju tyvätt inte upnått än på långa vägar, men det kommer).

    Miljövänner pratar ofta om alla faror som väntar som ett resultat av våran livsstil, men jag tror att detta är en fälla. Under planetens historia har förhållanden rådit som säkerligen skulle kunna liknas vid ett kärnvapenkrig, detta har skett långt innan den första människan och kommer säkerligen ske långt efter den sista. Är en sådan värld dålig eller bra? Frågar man planten får man nog vänta på svar, däremot tror jag de flesta människor är ense om att de vill leva, äta, få barn och dö gammla. Därför är det upp till oss att bestämma vilken värld vi vill kämpa för, den medeanska eller något annat.

    Personligen skulle jag gärna se en värld där vi vårdade planeten och dess resurser. Att vi såg planeten som något unikt som är värt att bevara, kanske rent utav hylla?
    men det är skillnad mellan skrämselpropaganda som "X antal arter utrotas varje dag" - detta är naturens gång, människan får dessutom räkna med att lämna ett större avtryck än någon annan varelse - och att t.ex. ursinnigt fiska i haven tills detta får allvarliga konsekver både för just nu bärande ekosystem, och för oss själva.

    Tänk på termen survival of the fittest. Vissa ser den som en naturlag, andra som en våldsterm utan plats i ett ansvarsfullt modernt tänkande. Jag tycker det fnns många lager i termen, dels som naturlag enligt det du joakim har beskrivit, dels också som ett filosofiskt ställningstagande. Vi människor kommer förmodligen dö ut. Hur och när vet vi inte, men vi kommer föromdligen kunna påverka de båda variablerna.
    Om vi vill maximera våran tid på jorden måste vi anpassa oss till rådande omständigheter - både globalt och långsiktigt - och till en mängd olika ekosystem. Hur vi sen lever under den tiden lär väl finnas ett ofantlig mängd olika svar på. för min del gillar jag katter, att resa, mångfald, jämställdhet, vetskapen om att den kanske största levande varelsen som någonsin existerat fortfarande existerar, frihet och lite sånt. Går detta att kombinera med global långsiktighet är i alla fall jag mycket nöjd och tacksam.

    Lätt för mig att säga som vit svensk man.. Enligt mitt tänkande får man helt enkelt börja sätta gränser, även om detta innebär cykel till jobbet eller inte el och vatten varje dag. Något storskaligt folkmord kan det ju knappast bli tal om. Men om jag dör av ålder kanske jag får se ett Sverige där man rynkar på ögonbrynen åt föräldrar som som väljer att skaff måga barn?

    Den mycket intressanta frågan är just den, går det? hur blir det onaturliga naturligt?
    Kanske behövs det ett styrande organ, bara tills övergången är gjord? sen när de ser att allt onaturligt är naturligt kliver de såklart genast åt sidan! ;)

    SvaraRadera